JustSnowboard.nl Snowboardshop op basis van Magento Wij maken solide webapplicaties op basis van het CakePHP framework Wij beheren en onderhouden Magento E-commerce websites
E-commerce site op basis van Magento voor iPhone hoesjes
Home » Blog » Magento order workflow uitgelegd - Aquive Media

Magento order workflow uitgelegd

Door Akif in: E-Commerce, Magento |
Magento-orderflow

De Magento workflow kan voor de beginnende webwinkelier nog wel eens verwarrend zijn. Echter zit het toch logisch in elkaar. Het is zo ontworpen een order altijd binnen de workflow past. Er zijn geen uitzonderingen. Als deze er wel zijn dient er een eigen status aangemaakt te worden wat sinds versie 1.5 kan.

De standaard workflow ziet er dan als volgt uit.

Order goed binnengekomen: Gaande (Processing)
Order niet goed binnengekomen of voortijdig (handmatig) afgebroken: Geannuleerd (Canceled)
Order doorgestuurd naar betaalpagina, maar daarna geen feedback meer terug gekregen: Wachtende (Waiting for Payment)

Om een order af te handelen zijn er 2 voorwaarden:

  • Een factuur genereren
  • Een zending aanmaken

Als je aan beide voor waarden voldoet dan is een order: Voltooid

Bij een iDeal betaling wordt een factuur direct aangemaakt nadat het betaald is. Als je een bedrag overgemaakt krijgt op je bankrekening maak je zelf een factuur aan wanneer je het bedrag hebt ontvangen, hiermee registreer je dus handmatig de betaling.

Daarna kan je de zending aanmaken. Je kan ook eerst de zending aanmaken en dan pas de factuur (achteraf betalen). Echter de order zal niet op voltooid gaan wanneer je niet aan beide voorwaarden voldoet. Logisch, want er moet betaald zijn en de order moet verstuurd zijn.

Dan is er nog een status na deze stap dat is een eventuele terugbetaling via een creditmemo. Dit kan je overigens altijd doen nadat er is betaald. Dus ook voordat je een zending verstuurd. Immers een klant kan beslissen af te zien van een order voordat het überhaupt verzonden is. Als je dat doet is een order: Gesloten

Verder kan je bij sommige statussen waarbij het relevant is een order Stopzetten (on hold) zetten. Dit is een soort pauze stand, je kan een order dan weer activeren waardoor het z’n eigen status weer terug krijgt.

Wil je meer weten? We hebben eerder een artikel gepubliceerd waarin de order workflow van Magento schematisch is uitgewerkt.

 


Eén reactie op “Magento order workflow uitgelegd”

  1. AEgoodies zegt:

    goed verhaal. bedankt voor de tip

Geef een reactie