Akif Gumussu

01 augustus 2018

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Magento SEO tips voor webshop optimalisatie

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2018.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Recentere bronnen van onze blog:

Wat lees je hier?

In deze blog lees je verschillende tips voor Search Engine Optimalization (SEO). Daarnaast hoe je deze het beste kunt toepassen voor je eigen shop. Veel lees plezier!

Waarom gaan deze Magento SEO tips jou helpen?

De ontwikkeling van je webshop is klaar! Alle producten staan te wachten om verkocht te worden, je hebt alleen nog maar website bezoekers nodig. Nu gaan we ervoor zorgen dat je webshop ook daadwerkelijk wordt gevonden. Dit doen we met deze blog: Magento SEO 10 tips voor de perfecte webshop! Meer bezoekers staat gelijk aan een hogere conversie en met de juiste zoektermen zal je dus uiteindelijk meer verkopen!

Tip 1: Content is koning

Wil je ervoor zorgen dat je pagina of productpagina op de nummer 1 positie in Google komt? Zorg er dan voor dat je de beste pagina schrijft van iedereen. Om een hoge autoriteit te krijgen zorg je ervoor dat je pagina over de meeste informatie beschikt en completer is dan je concurrentie. Hiervoor zal je ongeveer 2.000 woorden moeten schrijven om kans te maken op de top 10 van Google. Dit doe je in combinatie met unieke visuals, waardoor andere websites sneller naar jou zullen linken en je een hogere domein autoriteit opbouwt. De blog die je nu leest bestaat uit 1.700 woorden, hierbij wordt er gebruik gemaakt van het keyword: Magento SEO 10 tips. Bekijk ook de meta beschrijving!

Tip 2: Hoe bepaal ik zoektermen voor mijn Magento SEO webshop?

Dit is het meest essentiële onderdeel van je zoekwoorden onderzoek. Het is belangrijk om na te denken over op welke termen je gevonden wil worden. Vervolgens ga je kijken hoeveel zoekvolume op die bepaalde woorden zijn met behulp van tools als de zoekwoordenplanner van Google. Hiervoor moet je wel een account hebben, gelukkig is deze gratis aan te maken! Hier zie je wat het gemiddelde zoekvolume is per zoekwoord. Je kunt altijd andere tools gebruiken zoals keywordtool.io om andere relevante zoekwoorden te vinden.

Je wilt natuurlijk een zoekwoord met veel volume, anders komen er geen mensen naar je webshop. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de concurrentie op het zoekwoord. Als deze namelijk hoog is, wordt het lastig om hier goed op te scoren met SEO. Als voorbeeld zit op het zoekwoord ‘racefiets’ bijvoorbeeld al veel concurrentie. Je lost dit op door te kijken naar long-tail zoekwoorden. Deze woorden zijn niet enkele zoekwoorden maar zijn een combinatie van meerdere woorden en soms zelf zinnen. In plaats van ‘racefiets’ kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van ‘racefiets kopen’ of ‘racefiets kopen in Groningen’. Op deze woorden zit minder volume, maar zijn wel specifieker gericht op je bezoekers. Zo zit iemand die ‘racefiets kopen’ of ‘gazelle racefiets kopen’ opzoekt via Google al verder in de funnel dan de bezoekers die nog oriënteren.

“Je moet per pagina voldoen aan een zoekwoorden dichtheid van ongeveer 3 tot 5 procent. Natuurlijk let Google op veel meer dingen, zoals je wel ziet aan de lengte van deze ‘Magento SEO 10 tips voor je webshop’ blog. Niet alleen moeten ze voorkomen, je moet ook nadenken over waar ze in je tekst voorkomen.”

Tip 3: Waar plaats je minimaal je zoektermen?

Om Google te vertellen waar je website over gaat moeten de belangrijkste zoekterm(en) voorkomen in de paginatitel, H1-titel, meta description en de URL. Zoals in deze blog het keyword ‘Magento SEO 10 tips’ gebruikt wordt.

Tip 4: Hoe vaak moeten zoektermen voorkomen in je webshop en teksten?

Je moet per pagina voldoen aan een zoekwoorden dichtheid van ongeveer 3 tot 5 procent. Natuurlijk let Google op veel meer dingen, zoals je ziet aan de lengte van deze Magento SEO 10 tips voor je webshop blog. Niet alleen moeten ze voorkomen, je moet ook nadenken over waar ze in je tekst voorkomen. Probeer dit vooral te doen vooraan in de meta descriptions en H-titels. Daarnaast ook nog een aantal keer in je bodytekst.

“Het relevantste zoekwoord komt in de H1 titel en plaats de daaropvolgende minder relevante woorden in de subtitels, H2 en H3 titels. Om zo relevant mogelijk te blijven voor Google is het van belang dat je deze titels zo goed mogelijk instelt met zoekwoorden voor het optimale antwoord voor de bezoeker.”

Tip 5: Hoe ga je de header titels bepalen?

Google ziet je website als een boek en beoordeeld deze net zo. Net zoals een website heeft een boek aantrekkelijke hoofdstuktitels en paragraaf titels die duidelijk maken wat je verwacht op de pagina. Je kan een webpagina zien als een hoofdstuktitel en de paragraaftitels als H-titels (H staat voor Heading). Dit houdt in dat al je H-titels elkaar ondersteunen in het vertellen van je verhaal.

Google bekijkt eerst de paginatitel, vervolgens de paragraaf titels vanaf H1 oplopend, daarna de bodytekst en de afbeeldingen. Het relevantste zoekwoord komt in de H1 titel, vervolgens plaats je de daaropvolgende minder relevante woorden in de subtitels, H2 en H3 titels. Om zo relevant mogelijk te blijven voor Google is het van belang dat je deze titels zo goed mogelijk instelt met zoekwoorden voor het optimale antwoord voor de bezoeker.

Gebruik je zoekwoorden zoveel mogelijk, maar hou de leesbaarheid ook goed. Probeer geen gebruik te maken van ‘keywordstuffing’, of het volproppen van relevante zoektermen in al je titels. Lees er hier meer over in een blog van Karel Geenen.

Tip 6: Alt tags voor afbeeldingen

Afbeeldingen zijn erg belangrijk, wanneer je een verhaal probeert te vertellen. Daarnaast bepaal je met unieke afbeeldingen je eigen brand. Van alleen maar tekst wordt niemand blij, dus zorg dat je genoeg afbeeldingen gebruikt! Google ziet deze afbeeldingen ook en geeft vooral aandacht aan de ‘alt’ tag, wat de alternatieve naam is van de afbeelding. Daarom is het van belang dat je deze tag en daarbij de naam van de afbeelding de juiste zoektermen meegeeft.

Tip 7: Magento webshop snelheid

We krijgen vaak de vraag van klanten hoe het kan dat de Magento webshop steeds trager wordt. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Dit is ook een belangrijke factor voor Google. Hoe sneller jou webpagina, hoe leuker Google dit vindt. 

Je checkt hier de snelheid van jou webpagina met de pagespeed tool van Google. Wil je hier meer over weten? Lees dan meer in onze informatieve en bondige blog met tips over de snelheid verbeteren van je Magento webshop.

Tip 8: Linkbuilding

Ook voor Magento SEO is linkbuilding belangrijk. Alle pagina’s binnen je website beschikken over een domein authoriteit. Dit is een cijfer tussen de 0-100. Hoe hoger de score hoe beter de pagina, zo simpel is het! Check jou domain authority hier.

Interne links
Wanneer er onderwerpen binnen je webshop aan elkaar zijn gerelateerd, probeer dan de bezoeker naar die pagina door te sturen. Een fietsverkoper zou bijvoorbeeld de productpagina van een racefiets willen koppelen naar een blog over de ’10 beste racefietsen’ of de ’10 leukste fietsroutes in Groningen’. Zo optimaliseer je de interne links en wordt het gemakkelijker voor je bezoekers om door jou webshop heen te klikken en stimuleer je ze om je website te ontdekken. Daarnaast vindt Google het ook erg leuk als er een relevante structuur wordt gebruikt op jou webshop.

Externe links
Ook verwijs je naar andere websites en visa versa. Wanneer er veel websites naar je webshop linken, ziet Google jou als een autoriteit op een bepaald gebied. Daarbij komt: hoe hoger de domeinscores van externe websites, hoe meer Google jou ziet als een autoriteit. Kijk niet alleen naar websites die goed bij jou passen, maar ook naar de domein autoriteit.

Tip 9: Korte URL’s

Hou je URL’s kort en zorg ervoor dat ze de belangrijkste keywords bevatten van de betreffende pagina. Magento webshops bieden hier een goede functionaliteit voor. Je website wordt beter geïndexeerd door zoekmachines als Google en potentiële webshop bezoekers zien gelijk waar de pagina over gaat. Tussen de woorden in maak je gebruik van het – teken. Voorbeeld voor deze pagina zou zijn: aquive.nl/magento-seo-10-tips.

Tip 10: Leesbaarheid

Zoals eerder benoemd is het van belang dat je het belangrijkste zoekwoord niet in elke zin plaatst. Je gaat ze uiteraard wel vaker gebruiken in de tekst, maar zet de websitebezoeker op nummer 1. Wanneer de bezoeker jou tekst fijn vindt om te lezen, zal hij langer blijven en eventueel doorklikken naar andere pagina’s. Hierbij maak je gebruik van aantrekkelijke en duidelijke titels, bulletpoints en afbeeldingen. Hou informatieve pagina’s kort en bondig en zorg dat je ze samenvat in bulletpoints zodat de lezer niet de hele tekst hoeft te lezen of doorspitten.

De Magento SEO van je bestaande webshop boosten?

Zoals je hebt gezien is het niet meer alleen nadenken over zoekwoorden, wanneer je de SEO van je Magento webshop wilt verbeteren. Dit betekent dat er waarschijnlijk nog ruimte is om je website nog beter vindbaar te maken voor zoekmachines! Geen nood, bij ons staan SEO specialisten en Magento specialisten klaar om jou webshop te helpen met Magento SEO. Bekijk hier hoe wij te werk gaan voor jou!

Hulp nodig om je Magento SEO te verbeteren?

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen wat betreft Magento SEO 10 tips? Neem contact met ons op zodat we je vrijblijvend kunnen adviseren.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

01 augustus 2018

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.