Akif Gumussu

11 januari 2019

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

301 redirect - Waarom, waar en hoe?

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2019.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Wat lees je hier?

In deze blog lees je verschillende variaties voor 301-redirects. Daarnaast welke je het beste kunt toepassen voor je eigen shop met behulp van regex.

Wanneer 301-redirect je?

Wanneer je besluit content te verplaatsen naar een nieuwe URL is het van belang dat bezoekers en zoekmachines de nieuwe pagina gemakkelijk vinden. Zo voorkom je een slechte gebruikerservaring voor je bezoekers en vervelende 404-pagina’s. Ook zoekmachines vinden op deze manier snel de nieuwe URL.

Behoudt een 301-redirect de autoriteit van een pagina?

Zoals je vast al weet bouwen webpagina’s autoriteit op. Het zou zonde zijn om dit te verliezen, vooral als je hier hard aan hebt gewerkt. Over het algemeen geeft een 301-redirect 90-95% van de autoriteit door van de oude naar de nieuwe URL. Dit betekend dat je haast geen autoriteit verliest en het (afhankelijk van de originele ranking) gelijk een goede ranking heeft in de zoekmachine resultaten.

“Over het algemeen geeft een 301-redirect 90-95% van de autoriteit door van de oude naar de nieuwe URL. “

Wanneer past Google de 301-redirect aan naar de correcte URL in de zoekresultaten?

Zoals je weet, zullen de oude URL’s na verloop van tijd veranderen in de correcte bestemming URL in Google, wanneer een permanente 301-omleiding wordt gebruikt. De vraag is hoe lang dit duurt?

Je pagina leidt naar een nieuw domein met een 301-redirect. Echter wanneer je specifiek naar de site zoekt met behulp van ‘site:joudomein.nl’, dan zal Google nog steeds het omleidingsdomein laten zien, omdat je specifiek op zoek bent naar dat domein.

Om dit te testen kan je verwante termen voor het oude domein zoeken en kijken of het nieuwe domein verschijnt.

Waar plaats je de redirects?

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van redirects. Tegenwoordig is het gemakkelijk te doen via website CMS (Content Management Systeem) of plugins. Heb je wat meer kennis, redirects configureer je dan via de webserver. 

Ik raad klanten altijd aan om via de webserver te redirecten, omdat dit de snelste manier is. Wanneer je zowel via de CMS of plugins redirect, moet eerst het CMS worden geladen, voordat je naar de juiste URL wordt redirect. Ook als er problemen zijn met het CMS, leidt dit tot slomere redirects of zelfs tot een volledige stop.

Redirect je dit echter via de webserver, dan worden je bezoekers direct naar de juiste bestemming gestuurd, ook wanneer er problemen zijn in het CMS. Daarbij komt kijken dat als je naar een volledig nieuw domein verhuist, je alle redirects in de webserver laat staan en de overige content van je oude domein kunt verwijderen. Zo bespaar je ruimte op je server voor belangrijkere onderdelen.

Afhankelijk van je hostingpartij heb je vaak één van onderste twee varianten:

Via de webserver heb je toegang tot de configuratiebestanden:

 

“Ik raad klanten het altijd aan om via de webserver te redirecten, omdat dit de snelste manier is. Wanneer je zowel via de CMS of plugins redirect, moet eerst het CMS worden geladen, voordat je naar de juiste URL wordt redirect. Ook als er problemen zijn met het CMS, leidt dit tot slomere Redirects of zelfs een volledige stop.”

Redirects via webserver

Het .htaccess en server.rewrites bestand zijn configuratiebestanden, waarmee je instellingen van de webserver verandert. Hier plaats je ook je redirects. Houd er rekening mee dat het incorrect veranderen van het bestand zorgt voor problemen van de bereikbaarheid van de site. Maak altijd een backup van je oude configuratiebestand, zodat je deze kan terugzetten als er iets mis gaat.

De software en hostingpartij bepaald waar je de configuratiebestanden vindt. Voor Cpanel of DirectAdmin is het .htcacces bestand te vinden in de public_html (root) folder. Het server.rewrites bestand is heel erg afhankelijk van de keuzes van de hostingpartij. Voor onze hostingpartner Byte is deze te vinden in de nginx folder in de home directory.

Verschil tussen redirect en rewrite

Eenvoudig gezegd, een redirect is een client-side verzoek om de webbrowser naar een andere URL te laten gaan. Dit betekent dat de URL die je in de browser ziet, wordt bijgewerkt naar de nieuwe URL.

Een rewrite is een server-side herschrijving van de URL voordat deze volledig wordt verwerkt door de webserver. Dit verandert niets aan wat je ziet in de browser, omdat de wijzigingen voor de gebruiker verborgen zijn.

SEO impact verschil tussen een URL-rewrite en 301-redirect

Voor Google is er geen impact verschil. Voor een eenmalige omleiding zou ik het rewrite format niet gebruiken. Dit is meestal het geval wanneer je URL’s in bulk wilt doorsturen. Wanneer je ‘R = 301’ aan het einde van een rewrite plaatst, definieert het als een 301-omleiding, dus het is praktisch hetzelfde.

Als het op deze manier werkt, is er niets mis mee vanuit het redirect standpunt. Als dat wel zo was zou het niet werken, wanneer mensen het voor grote hoeveelheden omleidingen gebruikten.

.htaccess redirect voorbeelden

Enkele redirect binnen dezelfde domein
Redirect 301 /oude-pagina/ /nieuwe-pagina/

Enkele redirect naar nieuw domein
Redirect 301 /oude-pagina/ /nieuwe-pagina/

Redirect een volledig domein naar een specifieke URL
Redirect 301 / /

Redirect om alle aanvragen van een subdomein op de huidige site om te leiden naar hetzelfde subdomein op een nieuwe site
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^ouddomein.nl$
RewriteRule (.*)$ /$1 [R=301,L]

Wanneer je naar een nieuw domein verhuist en het pad van alle urls hetzelfde blijven, pas je de bovenstaande regels toe. Voorbeeld: als een verzoek wordt gegenereerd voor ouddomein.nl/blogpagina/test wordt de bezoeker doorgestuurd naar nieuwdomein.nl/blogpagina/test.

Alle URL’s zonder redirect doorverwijzen naar een nieuw domein
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?ouddomein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ “/” [R=301,L]

Stel dat je de belangrijkste URL’s hebt geredirect en de rest in bulk wilt doorsturen naar de homepagina van je nieuwe domein. Dan voeg je de bovenstaande regel toe onderaan de rest van de redirects. Ze worden namelijk gelezen en toegepast van boven naar beneden.

Redirecten met behulp van regex
RedirectMatch ^/diensten/(.*)$ /$1

Om meer dan 1 pagina te redirecten binnen een specifieke directory gebruik je ‘Redirectmatch’. Deze verwijst naar overeenkomende paden binnen de directory. Als je bijvoorbeeld alles binnen de directory ‘/diensten/’ wilt redirecten naar een nieuw domein, gebruik je het bovenstaande.

Redirect http naar https
RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
RewriteRule ^(.*)$ /$1 [R=301,L]

Redirecten naar het non-www domein
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^joudomein.nl$ RewriteRule ^.*$
http://www.joudomein.nl %{REQUEST_URI} [R=301,L]

Server.rewrites redirect voorbeelden

Enkele redirect binnen hetzelfde domein
Rewrite ^oude-pagina$ /nieuwe-pagina permanent;

Enkele redirect naar nieuw domein
Rewrite ^oude-pagina$ /nieuwe-pagina permanent;

Redirect een volledig domein naar een specifiek domein
rewrite ^/(.*) /$ permanent;

Redirect van http naar https
if ($http_host ~* “^domein.nl$”) {
rewrite ^ https://www.$http_host$request_url;
}

Redirect alle aanvragen van een subdomein op de huidige site om te leiden naar hetzelfde subdomein op een nieuwe site
if ($http_host ~* “^(www\.)?ouddomein.nl$”) {
rewrite (.*) /$request_uri permanent;
}

Redirect een bepaalde directory
rewrite ^/diensten/(.*)$ /$1 permanent;

Uitleg van gebruikte tekens

^  – geeft het begin van de gevraagde URI aan
\. – komt overeen met een letterlijke punt
$ – geeft het einde van de gevraagde URI aan
[NC] – zorgt ervoor dat het patroon niet hoofdlettergevoelig is
(. ) – komt overeen met elk teken (of geen tekens)
$1 – komt overeen met het patroon tussen de haakjes (.
) in de RewriteRule
[R = 301, L] – stuurt een 301 “Permanente” statuscode en instrueert Apache om te stoppen met het verwerken van de regelset

Herstructureren van navigatie

Wanneer je naar een nieuw domein overstapt is het handig om ervoor te zorgen dat je al je URL’s in een lijst hebt. In ieder geval minimaal de navigatiestructuur van je oude site. Dit zijn je belangrijkste pagina’s en moeten natuurlijk goed worden geredirect. Je vraagt alle URL’s van je site op via verschillende programma’s zoals Screaming Frog.

Vermijd redirect chains

Probeer altijd redirects in één keer door te verwijzen. Het kan zijn dat je redirect naar een URL die ook al geredirect is. Dit wil je voorkomen, omdat niet alle autoriteit wordt doorgegeven per stap en je steeds meer verliest per redirect. Daarbij kost het meer tijd om de pagina te laden. 

Het komt zelfs voor dat 2 pagina’s naar elkaar verwijzen. Als je Search Console hebt geïnstalleerd zal je een waarschuwing ontvangen. Heb je dit niet, dan maak je tevens gebruik van programma’s zoals Screaming Frog en je URL’s filteren op foutcodes.

Zijn alle redirect juist ingesteld?

Wanneer je redirects heb geplaatst binnen een server, wil je natuurlijk weten of het juist is ingesteld. Ik check dit altijd via de volgende site: redirect-checker.org. Hier plaats ik steekproefgewijs een aantal oude URL’s en kijk of ik de juiste codes terug krijg.

Redirects laten instellen

De redirects instellen instellen is op zichzelf erg makkelijk. Maar er zijn veel aspecten om rekening mee te houen. Daarom is het van belang om goed te plannen en gestructureerd te werk te gaan. Je wilt natuurlijk niet de SEO autoriteit die jarenlang is opgebouwd op het spel zetten.

Zelf bekijk ik het als een groot geheel en niet alleen vanuit techniek of alleen vanuit SEO oogpunt. Dit zorgt er namelijk voor dat je belangrijke aspecten over het hoofd ziet. Wij krijgen regelmatig dat soort cases langs maar dan is het vaak al te laat. Laat je dus op tijd en goed informeren.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

11 januari 2019

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.