Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 8

10 details die over het hoofd worden gezien in Ecommerce

Wat lees je hier?

Vaak lijken webshops in orde op het eerste gezicht, tot dat je naar de details gaat kijken. We bespreken hier de 10 die het meest over het hoofd worden gezien en hoe jij dit kan voorkomen in je Magento webshop. Veel lees plezier!

1. Effectieve inzet van filterpagina’s voor SEO 

Dat SEO belangrijk is voor je webshop weet iedere online ondernemer. Vaak worden landingspagina’s goed geoptimaliseerd, zoals belangrijke categorie- en productpagina’s. Wat vaak wordt vergeten is dat op belangrijke filters ook gezocht kan worden door veel potentiële bezoekers met long-tail zoektermen als: ‘Calvin klein broek heren zwart’.

Zorg ervoor dat je voor belangrijke filterpagina’s binnen je categorieën ook goed kan worden gevonden. Je zoekvolume zal hierdoor stijgen en je kan focussen op long-tail zoekwoorden. Wanneer je deze pagina’s optimaliseert en laat indexeren voor Google, kan dit zorgen voor een enorme verhogen in je bezoekers.

Dit wordt dit aangegeven bij innovatieve online marketingbureau’s zoals Triplepro en MvH Media. Vaak wordt aangegeven dat dit vooral bij grotere webshops goed kan werken. Zodra je filterpagina’s ook laat indexeren kan je meer zoekvolume pakken en meer op long-tail zoekwoorden focussen.

Via Searchengineland lees je dat E-commerce categoriepagina’s een grotere mogelijkheid bieden voor het rangschikken en stimuleren van organisch zoekverkeer dan productdetailpagina’s, volgens onderzoek onthuld op SMX West 2020.

Wij hebben dit ontwikkeld in combinatie met de layerd navigation module van Amasty. Hierbij maak je zowel nette SEO-vriendelijk URL’s, als unieke landingspagina’s op basis van categorie en filter. Wil je dit ook implementeren in je Magento 2 shop? Lees hier nu meer over.

  • Richt je op bezoekers die verder in de sales-funnel zijn
  • Unieke meta-beschrijvingen
  • Unieke H1 + body teksten
  • Optimaliseer je vindbaarheid
  • Vergroot je online bereik
  • Gebruiksvriendelijke filter landingspagina’s
Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 1

2. Error meldingen automatisch bij het betreffende onderdeel

We kunnen het er vast over eens zijn dat je af en toe vergeet een veld niet in te vullen, bij een product die je graag in je winkelwagen wilt plaatsen. Bijvoorbeeld wanneer je de maat van een mooie broek vergeet aan te geven. Hoe weet je dan exact wat je bent vergeten en waar dit staat op de productpagina?

Laat je bezoeker a.u.b. niet nadenken en begeleid hem hierbij! Wanneer de bezoeker iets vergeet, moet hij automatisch naar het betreffende onderdeel worden begeleid met instructies om het op te lossen. Bijvoorbeeld: ‘*Geef a.u.b. hier de maat aan’.

Toch zien we vaak dat wanneer de klant een misstap maakt, er geen conforme feedback wordt getoond voor de gewenste actie. Hierdoor kan er verwarring ontstaan bij de klant en kan de conversie hierdoor niet afgerond worden.

  • Laat de klant nooit nadenken bij een misstap of je loopt conversie mis
  • Verhoog de klantvriendelijkheid van je shop met kleine aanpassingen
Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 3

3. Duidelijke en uniforme feedback bij product in winkelwagen

Nu heb je alle velden goed ingevuld op de productpagina en plaats je een product in de winkelwagen door je ‘In winkelwagen’ knop. Ook hier wil je gelijk laten zien dat het product in de winkelwagen is geplaatst en in sommige gevallen wil je een optie om direct naar de winkelwagen gaan.

Wanneer je een product in je winkelwagen plaatst, wordt er in Magento vaak bovenaan de pagina een melding weergeven. Wanneer je dit op mobiel uitprobeert kan het zijn dat je op dezelfde positie in het scherm blijft staan. Zodra je ervoor zorgt dat deze direct in beeld is en daarnaast een knop naar de winkelwagen, begeleid je de bezoeker op de juiste manier. Er zijn ook modules die je kan gebruiken, die werken met een pop-up systeem.

  • Laat de bezoeker zien dat het product in de winkelwagen is geplaatst
  • Geef de bezoeker de optie om direct naar de winkelwagen te gaan
Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 2

4. Sticky winkelwagen knop

We gaan met z’n allen steeds meer via mobiel shoppen en dat zal alleen maar meer worden in de toekomst. Op desktop en vooral mobiele apparaten is vaak niet direct de winkelwagen knop in beeld. Productbeschrijvingen, grote afbeeldingen, filmpjes en product reviews kunnen ervoor zorgen dat je winkelwagen knop verdwijnt uit het zicht terwijl de bezoeker naar beneden scrolt op zijn telefoon.

  • Door de winkelwagen knop altijd in beeld te tonen hebben je bezoekers altijd de kans om te converteren en dat kan je sales en conversie een boost geven.
  • Je laat de bezoekers niet de interesse verliezen terwijl ze terug scrollen op de pagina om de juiste knop te vinden om te kopen.
  • Wanner je standaard winkelwagen knop niet zichtbaar is wordt de sticky optie getoond, zodat de bezoeker altijd kan converteren.
Aquive-Media-Magento-bureau-Groningen-10-ecommerce-tips-7

5. Het herstellen van je keuzes in je winkelwagen

Tijdens het online shoppen kan de winkelwagen vol raken met verschillende artikelen die je wilt bestellen. Je kan het vergelijken met wanneer je in een fysieke winkel staat en in de kleedkamer staat te passen. Vaak worden er dan keuzes gemaakt over wat je wilt bestellen, voordat ze afrekenen. Dit is zodat je gemakkelijk artikelen en prijzen kan vergelijken. Dit is mogelijke in de winkelwagen, mini-cart of in de vergelijk functie van Magento. 

Bezoekers kunnen hier een product verwijderen, omdat ze iets anders toch leuker vinden of het per ongeluk gaat. Wanneer het mogelijk is om deze producten gemakkelijk te herstellen, is de kans groter dat ze dit daadwerkelijk doen.

  • Geef bezoekers de kans om verwijderde items uit de winkelwagen gemakkelijk te herstellen
  • Verhoog je orderwaarde

6. De verlaten winkelwagen

Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat winkelwagen verlatingen een onvermijdelijke doorn in het oog is, toch? Volgens SaleCycle plaatst 75,6% van de mensen items in hun online winkelwagentje om het te verlaten zonder de aankoop te voltooien.

Dat is veel potentiële omzetverlies en dat betekent niet dat je de handdoek al in de ring moet gooien. De waarheid is dat, hoewel we het verlaten van de winkelwagen niet volledig kunnen elimineren, we de kans dat dit gebeurt kan minimaliseren.

Dit kan je doen door verlaten winkelwagen-e-mails te gebruiken. Dit type e-commerce e-mail is een van de meest effectieve, inkomsten genererende e-mails die je naar potentiële klanten kunt sturen.

  • Geef bezoekers de kans om alsnog de artikelen te bestellen
  • Bezoekers hebben gelijk te optie om alles te bestellen met 1 druk op de knop i.p.v. opnieuw toevoegen

7. Aangeven hoeveel producten er in de categorie zitten

Laat op categoriepagina’s zien hoeveel producten er in totaal de categorie staan. Hierdoor zie je een voorbeeld, in het rode vierkant. Nu zie jij als bezoeker exact hoeveel producten er in de categorie staan.

  • De bezoeker weet exact hoeveel producten er zijn
  • De bezoeker kan gelijk beoordelen hoeveel keuze hij heeft
  • De bezoeker kan gelijk sorteren of filteren o.b.v. het aantal producten
Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 7

8. Het verlagen van je crawlbudget

Crawlen = hetgeen wat Google doet om jouw site te indexeren. Elke site heeft een budget, vaak afhankelijk van de Domein Autoriteit. Als je site niet goed gecrawled kan worden of het crawlbudget wordt overschreden kan dit gevoel hebben voor de vindbaarheid.

Wanneer je bijvoorbeeld veel filtermogelijkheden op de shop hebt, die allemaal indexeerbaar zijn in Google, kan het zijn dat je enorm veel onbelangrijke pagina’s laat crawlen door de Google bot. Dit kan je controleren in Search Console. Door simpelweg een no-follow en/of no-index te plaatsen op je onbelangrijke filterpagina’s zorg je ervoor dat je binnen je crawl budget blijft.

Daarnaast is het aanmaken van verschillende sitemaps handig voor al je categorieën. Zo blijf je makkelijker binnen je budget en je geeft onderscheid aan in de verschillende onderdelen in je webshop.

  • Snelle(re) indexatie van URL’s
  • Alleen ‘schone’ URL’s in de zoekresultaten
  • Verbetering in de gebruikservaring van een bezoeker
  • Hogere rankings

9. Bing places for businesses

Vaak wordt Bing vergeten en hoewel ze maar 5% van de markt in Nederlands bezitten is het conversie percentage vele malen hoger. Je hebt daarnaast veel minder concurrentie dan op Google en het conversie percentage ligt gemiddeld 1,7% hoger dan bij Google. Bing bezit ook een ‘Mijn bedrijf’ voor bedrijven net zoals Google. Wacht niet af en pak je kansen! Binnenkort wordt dit ook uitgezet voor Nederland.

Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 9

10. Rich snippets implementatie

Je kent de prachtige zoekresultaten vast wel! Wanneer je tussen een rij droge teksten ineens een aantal oranje sterren ziet, een afbeelding of zelfs allebei dan trekt dat direct je aandacht. Bekijk hieronder hoe Albert Heijn dit doet.

Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 10

Het mooie is dat het toevoegen van deze ‘Rich Snippets’ totaal niet lang hoeft te duren! Welke verschillende items kunnen als ‘Rich Snippets’ getoond worden?

  • producten
  • personen
  • beoordelingen/recensies
  • evenementen
  • bedrijven
  • muziek

Al deze informatie kan je hier vinden: schema.org. Zie hieronder een voorbeeld van de bijbehorende code.

Aquive Media Magento bureau Groningen - 10 ecommerce tips 11

Zie je ineens geen sterren meer in Google die je wel had op bepaalde pagina’s? Of krijg je een penalty? Het kan allemaal te maken hebben met deze laatste update van Google. Google wilt voorkomen dat de sterren worden misbruikt, door deze optie te verwijderen voor types als ‘Organisatie’ en ‘Lokale business’.  

Wat werkt dan nog wel hoor ik je vragen? Dit is het type ‘Product’. Dit houdt in dat je nog steeds sterren in Google kan krijgen via dit schema type. Zoals de naam als zegt is het bedoeld voor producten. Gebruikt het dus wijs.

11. Bonus: slecht vindbare contactgegevens

Niet alleen is het handig om een telefoonnummer snel bij de hand te hebben, het zorgt ook voor vertrouwen. Hoe prominent je het nummer in beeld wilt brengen hangt af van en aantal factoren. Vaak is het handig bij technische vragen.

Bijvoorbeeld als in een gereedschapswinkel iemand wilt weten welk stuk gereedschap moet gebruikt worden voor een klus. Het is dan handig om snel iemand te spreken voor advies. Voor een kledingwinkel zou dit bijvoorbeeld minder interessant zijn.

Toepassen van deze details in je Magento webshop?

  • Gratis kennismakingsproject
  • Consultants direct tot je dienst
  • Volledig vrijblijvend
  • Gratis advies en kennisdeling

Toepassen van deze details en meer in je Magento webshop? We helpen je graag.

  • Gratis kennismakingsproject
  • Magento consultants direct tot je dienst
  • Volledig vrijblijvend
  • Gratis advies en kennisdeling