Akif Gumussu

21 december 2020

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Magento webshop laten maken – do's en don’ts

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2020.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Je hebt een mooi product dat je op de markt wilt brengen. Eén van de eerste stappen is het kiezen van een online platform om je product op te verkopen. De kans is groot dat je keuze valt op het laten bouwen van een webshop in Magento – wat ons betreft een verstandige keuze! Maar wat nu? Welke belangrijke stappen zet je om ervoor te zorgen dat jouw webshop een succes wordt? Om je op weg te helpen zetten we 3 do’s en 3 don’ts bij het laten maken van een Magento webshop voor je op een rijtje.

Do’s

1. Kies de juiste hosting voor je webshop

Als je een Magento webshop laat bouwen, is de keuze voor de juiste hosting van cruciaal belang. Terwijl het bij een gemiddelde website minder relevant is voor welke hosting je kiest, is dat voor een webshop – en zeker voor een Magento 1 of 2 webshop – een ander verhaal. Magento is een zeer uitgebreid CMS, maar daardoor ook zwaar. Om lange laadtijd te voorkomen en je klanten een fijne shopervaring te geven, kies je voor een hostingpakket dat hierop aansluit. Zelf hebben we goede ervaring met Hypernode van Byte: weinig downtime en goede support.

2. Maak een lijst met functionaliteiten

Om een goed beeld te krijgen van de functies die je webshop moet hebben om succesvol te worden, maak je een lijst van functionaliteiten. Dit is niets anders dan een gedetailleerde uiteenzetting van alle functionaliteiten die je in je webshop terug wilt zien: van zoek- en filterfuncties tot een betaalsysteem. Pas als je dit goed voor ogen hebt, kun je gaan denken aan een design dat bij je merk past. Tip: laat je lijst met functionaliteiten, voor aanvulling en feedback, altijd even checken door je webdesigner.

“We hebben dit bij drie Magento 2 webshops uitgetest en het resultaat is geweldig. De downtime van tussen de 30 seconden en 20 minuten teruggebracht naar tussen de 0 en 30 seconden.”

3. Standaard Magento template vs. maatwerk design

Nu je precies weet welke functionaliteiten je op je webshop nodig hebt, maken we de volgende stap richting het design. Hier kom je gelijk voor een hele belangrijke keuze te staan: kies je voor een standaard design of een maatwerk design. Deze keuze is belangrijk omdat het voor een groot deel de ‘look en feel’ van je webshop bepaalt. Wil je snel online en vind je het geen probleem om qua design (en eventueel functionaliteiten) concessies te doen: dan is een bestaand Magento template wat jij zoekt. Heb je wel de tijd en wil je de prijs betalen om een Magento webshop op maat te laten maken, kies dan voor een maatwerk design. Het voordeel van maatwerk is dat je het design naadloos kan laten aansluiten op je bedrijfsidentiteit.

Magento webshop laten maken - Aquive-Media magento-webshop bureau 1

Dont’s

1. Overbodige plug-ins op je webshop laten staan

Sommige plug-ins zijn onmisbaar voor het goed laten functioneren van je webshop. Maar uit ervaring weten we dat veel webshops, zeker door de jaren heen, veel plug-ins gebruiken die overbodig zijn. Kan dat kwaad? Ja, overbodige plug-ins maken je Magento shop onnodig traag en kosten meer tijd om te onderhouden. Wees dus altijd kritisch op welke plug-ins je wél en welke je níet op je webshop laat staan. Vind je dit zelf lastig om te bepalen, laat dan een keer een Magento specialist er een kritische blik op werpen.

2. Focussen op de desktop versie

Dit is een fout die we veel klanten zien maken: in de ontwerpfase van de webshop te veel focussen op de desktop versie. Verreweg het grootste deel van de zoekopdrachten via Google komt vandaag de dag binnen via mobiele zoekopdrachten. De desktop versie van je webshop kan er dan nog zo mooi uitzien, maar als de webshop niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, sla je de plank echt mis! Zorg er dus voor dat de gebruiker in de mobiele versie gemakkelijk door de shop navigeert en op een gebruiksvriendelijke manier zijn bestelling afrekent.

3. Een Magento webshop laten maken en deze niet voor SEO optimaliseren

Optimaliseer je webshop altijd voor SEO. In de ideale wereld laat je een Magento 2 webshop bouwen en stromen de orders binnen, maar in de werkelijkheid is dit zelden het geval. Om je webshop succesvol te maken, moet je de marketingmotor op volle toeren laten draaien. SEO speelt hierin een cruciale rol. Zorg daarom voor goede (vindbare) content op je shop, richt je shop aan de achterkant zo in dat Google deze gemakkelijk crawlt en bouw een backlink profiel op. Ben je onzeker over de SEO-prestaties van je webshop? Wij checken het, aan de hand van 17 standaard en 6 diepgaande criteria, graag voor je.

Heb je nog vragen aan de hand van deze blog of ben je benieuwd of jouw Magento webshop voldoet aan de punten hierboven, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag. 

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

21 december 2020

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.