Akif Gumussu

15 november 2011

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Magento order status workflow diagram maatwerk oplossing

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2011.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Voor een klant was het de bedoeling om de standaard Magento workflow aan te passen aan zijn specifieke wensen. De eisen waren als volgt. Nieuwe status speciaal voor de leverancier “gereed voor verzending” met een eigen nieuwe transactionele email. En een nieuwe status “factuur geboekt”. Nu is het vanaf versie 1.5 mogelijk om eigen “statussen” toe te voegen. Maar dit is eigenlijk niets meer dan een simpele label die gekoppeld is aan een “state”. Om aan deze statussen nieuwe actie te hangen zoals het versturen van een email is er maatwerk nodig.

Magento order workflow diagram

Om de wensen in te kunnen passen in de huidige workflow hebben we eerste de huidige workflow in kaart gebracht. Het voordeel is dat het daarna erg makkelijk is aan te wijzen, zowel voor de klant als voor de developers, waar wat gewijzigd moet worden om tot het beoogde resultaat te realiseren. Overigens hebben we eerst nog gezocht naar een uitwerking van een diagram. Deze hebben we niet kunnen vinden. Daarom delen we onze versie hier, wellicht dat er iemand baat bij heeft. Overigens is het een concept versie. Dus er kunnen dingen verkeerd of onvolledig zijn.

Wil jij ook maatwerk aanpassingen aan de workflow van je Magento webshop? Neem dan contact met ons op.

Order workflow 1

 

Order workflow 2
Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

15 november 2011

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.