Jan-Fokko Stuut

30 juni 2023

Door Jan-Fokko Stuut

E-commerce specialist & UX designer

Artificial Intelligence (AI) en de invloed op e-commerce

De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) heeft eindeloze mogelijkheden geopend voor verschillende industrieën, en e-commerce is geen uitzondering. Met zijn vermogen om enorme hoeveelheden data te analyseren en processen te automatiseren, heeft AI het potentieel om de manier waarop we online winkelen te transformeren. In deze blogpost zoomen we in op de opmars van AI, hoe het zit met regulering en wat het specifiek voor het e-commerce landschap betekent.

Regulering voor AI

De ontwikkeling van AI domineert al enige tijd het nieuws. Niet alleen vanuit het perspectief van interessante toepassingen, maar ook steeds meer de roep om regulering omtrent AI.  Gaan de ontwikkelingen niet te snel en in hoeverre vormt AI een bedreiging? Hier wordt achter de schermen hard aan gewerkt. Met name m.b.t. AI’s die ingezet worden in domeinen als biometrische identificatie, controle van cruciale infrastructuur, educatie en handhaving. Dus op domeinen waar AI daadwerkelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de mens.  Lees hier meer over het eerste AI regulering pakket dat is opgesteld door de EU.

Voor het inzetten van generatieve AI, zoals chat GPT, wordt in dit pakket voorgesteld dat deze zal moeten voldoen aan bepaalde transparantie vereisten. Dit betekent dat je straks moet aangeven welke content door een AI is gegenereerd, dat content niet illegaal mag zijn en dat je geen samenvattingen mag gebruiken van bronnen met copyright voor trainingsdoeleinden. Dit pakket aan regels zal op zijn vroegst begin van 2024 van kracht worden.

Wat is generatieve AI eigenlijk?

Ok, voordat we verdergaan, goed nog even stil te staan bij wat Generatieve AI is. Het is kort gezegd een vorm van AI die in staat is om nieuwe en originele dingen te genereren, zoals afbeeldingen (Dall-E), muziek of teksten (Chat GPT). Het werkt door gebruik te maken van de dataset aan gegevens die het heeft geleerd, en maakt vervolgens nieuwe combinaties en patronen op basis van deze kennis. Zo kan het, in het geval van Chat GPT, op basis van een enorme database aan teksten, nieuwe verhalen schrijven, die volledig origineel zijn.AI ecommerce

AI in e-commerce

Naast dat ook onze developers al regelmatig gebruik maken van bijvoorbeeld Chat GPT om bepaalde code snel te kunnen debuggen en daardoor efficiënter en sneller te kunnen werken. Zijn er nog veel meer verschillende praktijkvoorbeelden, waarbij AI nu al een enorme impact maakt. Laten we hieronder verder kijken naar een aantal toepassingsmogelijkheden voor e-commerce.

Persoonlijke shop ervaring:

Een van de belangrijkste voordelen van AI in e-commerce is het vermogen om zeer gepersonaliseerde winkelervaringen te bieden. Door gebruik te maken van machine learning-algoritmen kan AI klantgegevens, voorkeuren en browse gedrag analyseren om op maat gemaakte productaanbevelingen te doen. 

Zo maakt Amazon al enige tijd gebruik van AI-algoritmen om producten aan te bevelen op basis van eerdere aankopen en browse-geschiedenis van klanten. Deze vorm van personalisatie verbetert niet alleen de klanttevredenheid, maar verhoogt ook de conversieratio en stimuleert de omzetgroei.

Geoptimaliseerd voorraadbeheer:

Efficiënt voorraadbeheer is cruciaal voor het succes van een webshop, en AI kan dit aanzienlijk verbeteren. Door AI-aangedreven vraag voorspellingsmodellen te integreren, kun je als retailer nauwkeurig toekomstige vraagpatronen voorspellen, voorraadniveaus optimaliseren en overvoorraad of situaties waarbij producten zijn uitverkocht verminderen. AI-algoritmen houden rekening met verschillende factoren zoals historische verkoopgegevens, seizoensgebonden trends, marketingcampagnes en externe factoren zoals bijvoorbeeld weersomstandigheden. 

De grootste retailer ter wereld, Walmart, is een goed praktijkvoorbeeld van de implementatie mogelijkheden van AI. Zij zetten hier zwaar op in en hebben al enige tijd een AI die hun voorraad beheert, wat leidt tot verbeterde productbeschikbaarheid en lagere kosten. Maar daar blijft het niet bij, naast deze dagelijkse voorspellingen van koopgedrag heeft AI Walmart ook snel geholpen bij meer onvoorspelbare situaties. Zoals toen in september 2022 de storm ‘Ian’ een groot distributiecentrum van Walmart heeft beschadigd en vanuit daar niet meer geleverd kon worden, is er met behulp van een AI snel een alternatief plan opgesteld, waardoor leveringen succesvol omgeleid konden worden en er nog steeds aan de klantvraag kon worden voldaan. Wat Walmart van grote verliezen heeft bespaard.

Klantenservice:

AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten hebben de klantenservice in e-commerce nu al aanzienlijk veranderd. AI zorgt hiermee dat klantvragen direct beantwoord worden, klanten begeleid worden in het aankoopproces en andere veel voorkomende problemen worden opgepakt. Chatbots kunnen een breed scala aan vragen behandelen, waardoor de druk op de klantenservice teams van jouw webshop aanzienlijk wordt verminderd en zelfs de responstijd wordt verbeterd.

Zo heeft Sephora, een retailer van beauty producten, een eigen AI-chatbot ontwikkeld die gepersonaliseerde beauty-aanbevelingen doet, productinformatie verstrekt en klanten helpt bij het vinden van de juiste producten, wat de algehele winkelervaring verbetert. Jij kunt ook jouw winkelervaring optimaliseren door gebruik te maken van een AI gestuurde chatbot integratie. Voor Magento zijn er inmiddels tal van mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld Tidio of Livechat.

Conclusie

Zoals je ziet is AI al in veel verschillende domeinen onderscheidend en kan het ook jouw e-commerce platform een boost geven. Naast bovengenoemde voorbeelden zijn er nog veel meer interessante use-cases te identificeren. 

Wil je ook eens sparren over hoe jouw webshop verder geoptimaliseerd kan worden en hoe bepaalde AI gedreven integraties hierbij kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Jan-Fokko Stuut
Over de auteur

Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)

30 juni 2023

Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.