Akif Gumussu

14 maart 2023

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Domeinnaam kiezen – zo maak je de juiste keuze

Wanneer je een website of een webshop op wilt zetten, sta je gelijk al voor een belangrijke keuze: het kiezen van een domeinnaam. Behalve dat je natuurlijk wilt kiezen voor een bedrijfs- en domeinnaam die goed bij je past, zijn er nog een aantal zaken waar je zeker even bij stil wilt staan. Hieronder bespreken we waar je rekening mee moet houden bij de keuze voor een opvallende, klantgerichte en goed vindbare domeinnaam.

Check de beschikbaarheid van de domeinnaam

Bij het kiezen van een domeinnaam, of wellicht al bij de keuze van je bedrijfsnaam, is het slim om gelijk te checken of het domein beschikbaar is. Je zult snel merken dat een groot deel van de populaire domeinnamen al in gebruik zijn. Je kunt de beschikbaarheid van domeinnamen checken op verschillende websites, bijvoorbeeld op: www.sidn.nl. Wanneer je een domeinnaam gevonden hebt, reserveer deze dan gelijk, ook al staat de website of webshop nog niet online. Maar bekijk hieronder eerst de tips waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een goede domeinnaam.

Het kiezen van de juiste extensie voor je domeinnaam

Met de extensie van een domeinnaam bedoelen we het gedeelte dat achter de punt komt. Zo gebruikt Aquive Media bijvoorbeeld een .nl extensie, maar bijvoorbeeld Google een .com extensie. De vuistregel is: lever je (voornamelijk) diensten binnen Nederland, kies dan voor een .nl extensie. Heb je internationale ambities, dan doe je er verstandig aan om een .com domeinnaam te registreren. Waarom dit belangrijk is? Dit heeft voornamelijk te maken met de vindbaarheid van je website of webshop in de zoekmachine. Zoekmachines bepalen namelijk aan de hand van jouw geografische locatie welke websites ze je laten zien. Wanneer de gebruiker zoekt binnen Nederland worden voornamelijk .nl extensies getoond.

Tegenwoordig zie je dat bedrijven op een creatieve manier omgaan met de landenextensies van domeinnamen. Stel je verkoopt bierpakketten binnen Nederland in een webshop en je komt op het idee, omdat de .nl extensie helaas al vergeven is, om een domeinnaam van een ander land te gebruiken en de naam bierpakk.et te registreren. Leuk bedacht, maar niet doen! De kans is namelijk veel kleiner dat Google jou in de Nederlandse resultaten weergeeft. En het is de vraag hoeveel mensen er in Ethiopië (waar de .et extensie van is) zoeken op een ‘bierpakket’.

Domeinnaam kiezen: waar je verder nog op moet letten

Naast het kiezen van de juiste extensie zijn er nog een aantal punten waar je op moet letten bij het kiezen van een domeinnaam. Hieronder bespreken we ze voor je.

Onthoudbaarheid

Je wilt dat mensen je domeinnaam gemakkelijk kunnen onthouden. Dit heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met de bedrijfsnaam die je kiest of al gekozen hebt. Zeker als je ook wilt gaan adverteren of jezelf wilt promoten op social media is het belangrijk dat mensen je naam onthouden en je eventueel later nog eens op kunnen zoeken.

Speciale tekens

Gebruik liever geen speciale tekens in je domeinnaam. Bij speciale tekens kun je bijvoorbeeld denken aan een koppelstreepje of cijfers. Naast dat Google geen fan is van speciale tekens in domeinnamen, moet je vaak aan klanten uitleggen hoe je domeinnaam gespeld wordt en dat is geen goed teken.

Lengte

De beste domeinnamen zijn helaas vaak al in gebruik en bedrijven zien het dan soms als enige optie om te kiezen voor een lange domeinnaam. Stel je wilt in een webshop babykleding verkopen, maar de domeinnaam babykleding.nl is al in gebruik, net als leukebabykleding.nl. Kies dan bijvoorbeeld niet voor de domeinnaam: leuke-en-goedkope-babykleding.nl, maar bedenk liever een andere creatieve naam voor je webshop. SEO-technisch is dit beter, plus dat korte domeinnamen veel klantgerichter zijn.

Heb je een goede domeinnaam gevonden en wil je aan de slag met een webshop? Bekijk dan ook eens deze blog: Magento webshop laten maken – do's en don’ts. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een webshop of heb je aan de hand van deze blog nog vragen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

14 maart 2023

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.