05 oktober 2017
Door Akif Gumussu
Eigenaar Aquive Media & Full stack developer
Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.
We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.
In deze blog lees je verschillende redenen waarom backups belangrijk zijn. Daarnaast hoe je dit het beste kunt toepassen voor je eigen shop. Veel lees plezier!
Op een doodgewone dag ben je bezig met het updaten van je website, alles gaat volgens plan tot er opeens een bericht in beeld komt. Een foutmelding. De update wordt verwijderd en opeens zijn alle oude gegevens van de website verdwenen. Twee jaar lang is er hard gewerkt aan de website en opeens is alles weg… Toch? Dat hoeft niet. Zorg dat er altijd een (recente) back-up van de website beschikbaar is. Deze tekst is geschreven met WordPress en Magento in het achterhoofd, maar is eigenlijk geschikt voor elk programma.
“Twee jaar lang is er hard gewerkt aan de website en opeens is alles weg… Toch? Dat hoeft niet.”
Een van de ergste dingen die je als webshop of websitehouder kan gebeuren is dat je opeens alle gegevens van de site kwijt bent. Dit gebeurt echter vaker dan nodig door crashes of hacks. Het belang van een back-up van de website is daarom groot.
Voor het onderhouden van je website zijn veel zaken belangrijk, drie belangrijke zaken hiervan zijn: de back-up voorafgaand aan onderhoud, de back-up na onderhoud en de periodieke back-up. Zonder back-up kun je in grote problemen komen als je website gehacked wordt, een update verkeerd gaat of om andere redenen beschadigd raakt.
Een regelmatige back-up is belangrijk, omdat er in een maand veel kan veranderen aan een website. Zorg dat er voor de volgende punten een back-up is en maak na de volgende punten ook een back-up. Bij een crash kan ineens alles weg zijn. Denk daarom goed na of de back-up maandelijks, wekelijks of dagelijks uitgevoerd moet worden. Maak een back-up bij de volgende gevallen:
1. Updates
2. Updates van thema’s en plug-ins.
3. Installatie nieuwe thema’s en plug-ins
4. Technische wijzigingen, bijvoorbeeld het toevoegen van een code.
5. Inhoudelijke wijzigingen, bijvoorbeeld wanneer je elke dag een blog bericht plaatst.
Zorg dat er altijd een (recente) back-up is van de database en bestanden van de hosting site.
“Bij een crash kan ineens alles weg zijn. Denk daarom goed na of de back-up maandelijks, wekelijks of dagelijks uitgevoerd moet worden.”
Een back-up maken kun je zelf handmatig doen, maar je kunt het ook automatisch laten doen. Hiervoor kun je (normaal gesproken) gewoon terecht bij het bedrijf dat de website/webshop gemaakt heeft. Anders zijn er nog tal van bedrijven, waaronder Aquive, die je ook helpen op het gebied van advies of het implementeren van een back-up-systeem. Op de volgende manieren wordt een back-up gemaakt:
1. Via FTP
2. Exporteren vanuit WordPress.
3. Plug-ins, zoals Updraft.
4. Externe systemen
5. Cronjobs
Omdat Magento over het algemeen een groter programma draait, duurt het langer voordat een back-up voltooid is.
Een back-up opslaan op je computer kan natuurlijk, het is handig om de back-up daarop te hebben staan. Toch is een computer ook niet altijd betrouwbaar, zo dringt er makkelijk een virus binnen en kunnen je bestanden verloren gaan. Daarom kun je kiezen je back-up ook op externe apparaten of online te bewaren. Sla je back-up altijd op verschillende plaatsen op. Zodat wanneer je een van de locaties kwijt bent, de back-up altijd nog ergens anders te vinden is.
Het belang van een back-up is dus erg groot voor een webshop of website. Zorg dat je niet zonder site komt te zitten, maak regelmatig een back-up. Anders zijn die twee jaar, waarin je hebt lopen zwoegen voor de site, allemaal voor niets geweest zijn. Bij vragen kun je altijd contact opnemen met ons!
Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen wat betreft Magento, WordPress of andere backups? Neem contact met ons op zodat we je vrijblijvend kunnen adviseren.
Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)
05 oktober 2017
Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.
Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.