Akif Gumussu

29 juli 2011

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Magento en A/B Split testen met Google website optimizer

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2011.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Split testen kan erg nuttig zijn. Maar kost ook vaak erg veel moeite en tijd om op te zetten. Magento heeft gelukkig een ingebouwde integratie met Google website optimizer. In deze post leg ik uit hoe je dit aan de kant van Magento kan configureren. Dit is namelijk niet echt heel duidelijk. Allereest moet de “Module” voor GWO aangezet worden. Dit kan via: Systeem > Configuratie > Verkoop > Google API > Google Website Optimizer. Als je dit hebt aangezet zullen er op verschillende locaties in de backend extra tabbladen verschijnen. Deze heten bijvoorbeeld “Categorie zicht optimalisatie” of “Product zicht optimalisatie”.

Als je een test maakt in GWO dan krijg je een aantal codes die je moet gebruiken in de webshop. Normaal gesproken zou je dit allemaal automatisch moeten kunnen installeren. Maar tegenwoordig werkt dat blijkbaar niet meer. Dit moet dus handmatig. Welke code waar thuis hoor was voor mij niet zo duidelijk, maar na wat testen heb ik het uit kunnen vogelen. Op de eerste regel van de code de je krijgt van Google staat een regel commentaar wat je al aardig opweg helpt. De volgende code moet namelijk in de invoer veld van “Controle Script”.

[html]

[/html]

Vervolgens heb je twee verschillende code’s die dezelfde eerste regel hebben, dat ziet er zo uit.

[html]

[/html]

Ze zijn echter wel verschillend. Er staat namelijk ergens in het midden in hint waarmee je weet waar de codes thuishoren. Het gaat om de volgende twee regels die dus elk in de verschillende stukken code zitten.

[html]
_gaq.push([‘gwo._trackPageview’, ‘/0123456789/test’]);
[/html]

[html]
_gaq.push([‘gwo._trackPageview’, ‘/0987654321/goal’]);
[/html]

Let op de  woorden “test” en “goal”. Nu kan waarschijnlijk al raden welke waar ze horen. De “test” code moet in het veld van “Volg Script” de “goal” code moet vervolgens in het veld “conversie script”. That’s it.

Nadat je dit hebt gedaan kan je beginnen met testen. En natuurlijk het leukste gedeelte, de resultaten afwachten. Vergeet niet lang genoeg te wachten, dus totdat er een significante winnaar is gekozen door GWO. Als je dit niet doet kan je hele verkeerde resultaten krijgen en kan alles averechts werken.

Is het opzetten van een test nog steeds te lastig? Wij kunnen altijd advies geven of het compleet uit handen nemen. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op.

Een andere mogelijkheid is om dit met Visual Website Optimizer te doen. Je kan hiermee nog makkelijker testen door gewoon onderdelen aan te klikken en bijvoorbeeld te verplaatsen. Dit werkt erg handig. Binnenkort waarschijnlijk meer hierover.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

29 juli 2011

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.