Jan-Fokko Stuut

13 november 2023

Door Jan-Fokko Stuut

E-commerce specialist & UX designer

Multistore Magento 2 - beheer meerdere webshops

Dat Magento als e-commerce platform veelzijdig is en je een heleboel mogelijkheden biedt als webshop eigenaar wist je waarschijnlijk al. Toch zien we nog regelmatig dat niet al onze klanten op de hoogte zijn van de mogelijkheden die sommige van Magento’s features te bieden hebben.  Magento's Multistore functionaliteit, is een van die features waar we regelmatig vragen over krijgen. Laten we eens kijken wat deze krachtige tool voor het beheren van meerdere online winkels vanuit één enkel beheersysteem te bieden heeft. In dit artikel gaan we dieper in op wat de Multistore Magento 2 functionaliteit precies is, en hoe het waarde toevoegt aan B2B- en B2C webshops.

Wat kan je met Multistore functionaliteit in Magento 2?

Multistore functionaliteit in Magento 2 stelt je in staat om meerdere online winkels te beheren vanuit één enkele Magento-installatie. Dit betekent dat je afzonderlijke webshops kunt maken, elk met een unieke look, feel en productcatalogus, maar toch beheert vanuit één centraal administratiepaneel. Hierdoor kun je als webshopeigenaar meerdere merken, doelgroepen of marktsegmenten bedienen, terwijl je de kosten en complexiteit van het beheer van meerdere websites vermindert.

Hoe werkt Multistore Magento 2?

In Magento 2 wordt de Multistore functionaliteit mogelijk gemaakt door het gebruik van ‘Stores’ en ‘Store Views’. Een ‘Store’ vertegenwoordigt een afzonderlijke webshop en kan een unieke domeinnaam, thema, en productcatalogus hebben. Binnen elke ‘Store’ kun je verschillende ‘Store Views’ maken, die de taal en valuta kunnen definiëren. Dit betekent dat je eenvoudig kunt schakelen tussen meerdere winkels en de verschillende configuraties kunt beheren vanuit één beheersysteem. Zie onderstaande schematische weergave voor een overzicht van de verschillende niveau’s;Multistore structuur Magento 2(*bron: Adobe Experienceleague)

Voordelen van Multistore functionaliteit voor webshop eigenaren:

Zo hebben voor een van onze klanten verschillende stores gebouwd, waarbij ze de stores met unieke URL-structuren en branding hebben opgezet:

Zoals in dit geval een store met mondzorgproducten (DeMondzorgzaak) en een store met verzorgingsproducten voor dieren (Petz), Een goed voorbeeld waarbij Multistore is ingezet op basis van productsegmentatie.Voorbeeld multistore mondzorgzaakBekijk ook onze case voor ‘De Mondzorgzaak’ en lees wat we voor deze specifieke Magento 2 shop hebben opgeleverd. Wil je ook een Magento 2 webshop door ons laten bouwen, neem dan contact met ons op!

SEO-optimalisatie voor Magento Multistore:

Om het meeste uit je Multistore Magento-installatie te halen, is het belangrijk om te zorgen voor een sterke SEO-optimalisatie. Hier volgen een paar tips:

  1. Gebruik unieke URL-structuren: Zorg ervoor dat elke winkel zijn eigen unieke URL-structuur heeft om dubbele inhoud te voorkomen.
  2. Houd de XML-sitemaps apart: Maak aparte XML-sitemaps voor elke winkel om zoekmachines te helpen de juiste inhoud te indexeren.
  3. Hreflang-tags: Gebruik hreflang-tags om zoekmachines te vertellen welke winkelversie bij welke taal of locatie hoort.
  4. Zorg voor unieke inhoud: Elke winkel moet unieke inhoud en productbeschrijvingen hebben om dubbele inhoud te voorkomen.

Conclusie

De Multistore functionaliteit in Magento 2 biedt je als webshop eigenaar de mogelijkheid om meerdere webwinkels efficiënt te beheren en te optimaliseren voor verschillende doelgroepen, markten en merken. Het biedt een flexibele en kosteneffectieve benadering voor het uitbreiden van je e-commerce aanwezigheid. Met de juiste SEO-optimalisatie kunnen deze meerdere winkels ook een sterkere online aanwezigheid opbouwen en beter worden gevonden door Google en andere zoekmachines. Het is een waardevolle tool voor zowel B2B- als B2C webshops die hun groei en succes willen maximaliseren of eens willen experimenteren in nieuwe markten zonder veel bijkomende kosten voor webshopbeheer.

Wil je meer informatie over Multistore, of eens sparren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wij helpen je graag verder, neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.


Jan-Fokko Stuut
Over de auteur

Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)

13 november 2023

Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.