Jan-Fokko Stuut

28 september 2023

Door Jan-Fokko Stuut

E-commerce specialist & UX designer

Zo optimaliseer je de klantenservice voor jouw B2B webshop

Wij begrijpen maar al te goed dat een goed ingerichte klantenservice voor iedere webshop van vitaal belang is. Dit weten we omdat wij zelf ook jaren een aantal eigen Magento webshops hebben gehad, voordat we de stap maakten naar de Magento Agency die we nu zijn.  Het bieden van een goede klantenservice zal niet alleen je klanttevredenheid verhogen, maar ook de omzet stimuleren en langdurige klantrelaties bevorderen. In deze blog bekijken we welke tools en strategieën er beschikbaar zijn voor jouw B2B Magento webshop, waarmee je jouw klantenservice en de algehele gebruikerservaring kunt verbeteren. Van livechat tot persoonlijke aanbevelingen, je leest er hier meer over!

Magento livechat integratie voor realtime ondersteuning

Een van de meest effectieve manieren om de klantenservice van je B2B Magento webshop te verbeteren, is door livechat functionaliteit toe te voegen. Klanten waarderen de mogelijkheid om direct vragen te stellen en problemen op te lossen zonder te hoeven wachten op een e-mailreactie of de drempel voor het oppakken van de telefoon. Hieronder een overzicht van de voor en nadelen van een livechat functionaliteit op een rijtje zodat je een goede afweging kunt maken:

Voordelen

Voorwaarden en overwegingen

Directe service en ondersteuning: 


Als je potentiële klanten niet kunnen vinden wat ze zoeken, dan is de kans groot dat ze weer vertrekken zonder aankoop. Livechat geeft je de mogelijkheid klanten direct te helpen als ze een vraag hebben.

Beschikbaarheid en bemanning: 


Livechat vereist dat je personeel beschikbaar is om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden. Als je niet voldoende medewerkers hebt om de chat te bemannen, kunnen klanten teleurgesteld raken als ze geen directe reactie krijgen. Dit kan leiden tot een negatieve ervaring. OF je moet overwegen of een (AI) Chatbot voldoende kwalitatieve service kan bieden...

Verhoogde conversieratio’s: 


Klanten die tijdens het winkelen vragen hebben, kunnen deze direct stellen, wat hun beslissing om een aankoop te doen kan vergemakkelijken. Het stelt je ook in staat om potentiële klanten te overtuigen en te begeleiden bij het afronden van hun aankoop, waardoor het aantal verlaten winkelwagens wordt verminderd.

Privacy- en Beveiligingskwesties: 


Klanten delen vaak persoonlijke informatie via livechat, zoals contactgegevens of betalingsinformatie. Het is van cruciaal belang om robuuste beveiligingsmaatregelen te implementeren om deze gegevens te beschermen tegen mogelijke datalekken of hacks.

Persoonlijke communicatie: 


Je kunt persoonlijke en relevante informatie delen, zoals productaanbevelingen op basis van het browsegedrag van de klant. Dit draagt bij aan een gepersonaliseerde winkelervaring en kan de klanttevredenheid en loyaliteit verhogen.

Inzicht in klantbehoeften en problemen: 


Livechat stelt je in staat om inzicht te krijgen in de behoeften en problemen van je klanten in real-time. Je kunt trends identificeren en veelvoorkomende vragen of zorgen aanpakken door je diensten of productaanbod te verbeteren.

Populaire livechattools zoals Zendesk Chat, LiveChat en BELVG kunnen eenvoudig worden geïntegreerd met je Magento-webshop.

Foto van kantoor Aquive Media

Persoonlijke Aanbevelingen met AI

Ook klanten in het B2B-segment verwachten een persoonlijke winkelervaring. Om hierin tegemoet te komen biedt het toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen een uitkomst. Dit wordt gedaan op basis van eerdere aankopen, browsegedrag en de algehele behoeften van je klanten. Voor Magento personalisatie zijn integraties beschikbaar met AI-aangedreven tools zoals het eigen Adobe Sensei, Dynamic Yield en Nosto.

Deze tooling voorziet onder andere in:

Verbeterde Zoekfunctionaliteit

Een efficiënte zoekfunctie is van onschatbare waarde voor B2B-klanten die snel specifieke producten willen vinden. Investeer in geavanceerde zoektools die synoniemen begrijpen, typefouten corrigeren en relevante resultaten genereren. Elasticsearch en Solr zijn populaire keuzes voor Magento-webshops.

Beide tools zijn in staat grote hoeveelheden gegevens te analyseren en indexeren. Waarbij er verschillende functionaliteiten zijn die jouw klant helpen hun zoekresultaat te verbeteren. Denk hierbij aan het automatisch aanvullen van de ingevoerde zoektermen en het intuitief sorteren en filteren van zoekresultaten. Maar ook het begrijpen van zoekopdrachten in verschillende talen.

Selfserviceopties met een kennisbank

Geef je klanten de mogelijkheid om hun vragen zelf te beantwoorden door een uitgebreide kennisbank/FAQ te bieden. Dit vermindert de druk op je klantenserviceteam en stelt klanten in staat om snel antwoorden te vinden. Tools zoals Helpjuice en Zendesk Guide zijn geweldige opties om een kennisbank te creëren en te onderhouden.

SEO-tip: Optimaliseer je content voor zoekmachines door relevante zoekwoorden op te nemen in de titels en de inhoud van je kennisbank.

Geautomatiseerde e-mails voor follow-ups

Houd je klanten op de hoogte van bestelstatussen, leveringsupdates en aanbiedingen met geautomatiseerde e-mailmarketing. Tools zoals Klaviyo, Mailchimp en Dotdigital kunnen naadloos worden geïntegreerd met Magento om gerichte e-mails te versturen op basis van klantgedrag. Op deze manier is je Magento e-mailautomatisering helemaal op orde en weten je klanten waar ze aan toe zijn.

Conclusie: de klantenservice voor je webshop optimaliseren - doen of niet?

Het verbeteren van de klantenservice van je B2B Magento webshop is een investering die zichzelf ruimschoots terugbetaalt. Door integraties voor livechat, persoonlijke aanbevelingen, geavanceerde zoekfunctionaliteiten, een kennisbank en geautomatiseerde e-mailmarketing te installeren, kun je je klanten een naadloze en gepersonaliseerde ervaring bieden. Bovendien helpen deze verbeteringen je om competitief te blijven en ervoor te zorgen dat de kansen op een achtergelaten winkelwagentje worden geminimaliseerd.

Heb je vragen of wil je meer informatie of heb je hulp nodig bij het installeren van deze extensies voor jouw Magento 2 webshop? Wij werken graag met jou samen aan het succes van je Magento 2 webshop. Neem contact met ons op voor een nadere kennismaking, dan helpen wij je verder! 

Jan-Fokko Stuut
Over de auteur

Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)

28 september 2023

Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.