29 januari 2020
Door Akif Gumussu
Eigenaar Aquive Media & Full stack developer
Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.
We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.
Vaak lijken webshops in orde op het eerste gezicht, tot dat je naar de details gaat kijken. We bespreken hier de 10 die het meest over het hoofd worden gezien en hoe jij dit voorkomt in je Magento webshop.
Dat SEO belangrijk is voor je webshop weet iedere online ondernemer. Vaak worden landingspagina’s goed geoptimaliseerd, zoals belangrijke categorie- en productpagina’s. Wat vaak wordt vergeten is dat op belangrijke filters ook gezocht wordt door veel potentiële bezoekers met long-tail zoektermen als: ‘Calvin klein broek heren zwart’.
Zorg ervoor dat je voor belangrijke filterpagina’s binnen je categorieën ook goed wordt gevonden. Je zoekvolume zal hierdoor stijgen en je focust je op long-tail zoekwoorden. Wanneer je deze pagina’s optimaliseert en laat indexeren voor Google, zorgt dit voor een enorme verhoging in je bezoekers.
Dit wordt dit aangegeven bij innovatieve online marketingbureau’s zoals Triplepro en MvH Media. Vaak wordt aangegeven dat dit vooral bij grotere webshops goed werkt. Zodra je filterpagina’s ook laat indexeren pak je meer zoekvolume, en focus je meer op long-tail zoekwoorden.
Via Searchengineland lees je dat E-commerce categoriepagina’s een grotere mogelijkheid bieden voor het rangschikken en stimuleren van organisch zoekverkeer dan productdetailpagina’s, volgens onderzoek onthuld op SMX West 2020.
Wij hebben dit ontwikkeld in combinatie met de layerd navigation module van Amasty. Hierbij maak je zowel nette SEO-vriendelijk URL’s, als unieke landingspagina’s op basis van categorie en filter. Wil je dit ook laten implementeren in je Magento 2 shop? Lees hier nu meer over.
We kunnen het er vast over eens zijn dat je af en toe vergeet een veld niet in te vullen, bij een product die je graag in je winkelwagen wilt plaatsen. Bijvoorbeeld wanneer je de maat van een mooie broek vergeet aan te geven. Hoe weet je dan exact wat je bent vergeten en waar dit staat op de productpagina?
Laat je bezoekers niet nadenken en begeleid ze hierbij! Wanneer de bezoekers iets vergeten, moeten ze automatisch naar het betreffende onderdeel worden begeleid met instructies om het op te lossen. Bijvoorbeeld: ‘*Geef a.u.b. hier de maat aan‘.
Toch zien we vaak dat wanneer de klant een misstap maakt, er geen conforme feedback wordt getoond voor de gewenste actie. Hierdoor ontstaat er vaak verwarring bij de klant en wordt de conversie niet afgerond.
Nu heb je alle velden goed ingevuld op de productpagina en plaats je een product in de winkelwagen door je ‘In winkelwagen’ knop. Ook hier wil je gelijk laten zien dat het product in de winkelwagen is geplaatst en in sommige gevallen wil je een optie om direct naar de winkelwagen gaan.
Wanneer je een product in je winkelwagen plaatst, wordt er in Magento vaak bovenaan de pagina een melding weergeven. Wanneer je dit op mobiel uitprobeert kan het zijn dat je op dezelfde positie in het scherm blijft staan. Zodra je ervoor zorgt dat deze direct in beeld is en daarnaast een knop naar de winkelwagen, begeleid je de bezoekers op de juiste manier. Er zijn ook modules die je hiervoor gebruikt, die werken met een pop-up systeem.
We gaan met z’n allen steeds meer via ons mobiel shoppen en dat zal alleen maar meer worden in de toekomst. Op desktop en vooral mobiele apparaten is vaak niet direct de winkelwagen knop in beeld. Productbeschrijvingen, grote afbeeldingen, filmpjes en product reviews zorgen ervoor dat je winkelwagen knop verdwijnt uit het zicht terwijl de bezoeker naar beneden scrolt op zijn telefoon.
Tijdens het online shoppen raakt de winkelwagen vol met verschillende artikelen die je wilt bestellen. Je kan het vergelijken met wanneer je in een fysieke winkel staat en in de kleedkamer staat te passen. Vaak worden er dan keuzes gemaakt over wat je wilt bestellen, voordat ze afrekenen. Dit is zodat je gemakkelijk artikelen en prijzen vergelijkt. Dit is mogelijk in de winkelwagen, mini-cart of in de vergelijk functie van Magento.
Bezoekers kunnen hier een product verwijderen, omdat ze iets anders toch leuker vinden of het per ongeluk gaat. Wanneer het mogelijk is om deze producten gemakkelijk te herstellen, is de kans groter dat ze dit daadwerkelijk doen.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat winkelwagen verlatingen een onvermijdelijke doorn in het oog is, toch? Volgens SaleCycle plaatst 75,6% van de mensen items in hun online winkelwagentje om het te verlaten zonder de aankoop te voltooien.
Dat is veel potentieel omzetverlies, en dat betekent niet dat je de handdoek al in de ring moet gooien. De waarheid is dat, hoewel we het verlaten van de winkelwagen niet volledig kunnen elimineren, we de kans dat dit gebeurt minimaliseren.
Dit doe je door verlaten winkelwagen-e-mails te gebruiken. Dit type e-commerce e-mail is een van de meest effectieve, inkomsten genererende e-mails die je naar potentiële klanten kunt sturen.
Laat op categoriepagina’s zien hoeveel producten er in totaal in de categorie staan. Hierdoor zie je een voorbeeld, in het rode vierkant. Nu zie jij als bezoeker exact hoeveel producten er in de categorie staan.
Crawlen = hetgeen wat Google doet om jouw site te indexeren. Elke site heeft een budget, vaak afhankelijk van de Domein Autoriteit. Als je site niet goed gecrawled kan worden of het crawlbudget wordt overschreden heeft dit gevolgen voor de vindbaarheid.
Wanneer je bijvoorbeeld veel filtermogelijkheden op de shop hebt, die allemaal indexeerbaar zijn in Google, is het zo dat je enorm veel onbelangrijke pagina’s laat crawlen door de Google bot. Dit controleer je in de Search Console. Door simpelweg een no-follow en/of no-index te plaatsen op je onbelangrijke filterpagina’s zorg je ervoor dat je binnen je crawl budget blijft.
Daarnaast is het aanmaken van verschillende sitemaps handig voor al je categorieën. Zo blijf je makkelijker binnen je budget en je geeft onderscheid aan in de verschillende onderdelen in je webshop.
Vaak wordt Bing vergeten en hoewel ze maar 5% van de markt in Nederland bezitten is het conversie percentage vele malen hoger. Je hebt daarnaast veel minder concurrentie dan op Google en het conversie percentage ligt gemiddeld 1,7% hoger dan bij Google. Bing bezit ook een ‘Mijn bedrijf’ voor bedrijven net zoals Google. Wacht niet af en pak je kansen! Binnenkort wordt dit ook uitgezet voor Nederland.
Je kent de prachtige zoekresultaten vast wel! Wanneer je tussen een rij droge teksten ineens een aantal oranje sterren ziet, een afbeelding of zelfs allebei dan trekt dat direct je aandacht. Bekijk hieronder hoe Albert Heijn dit doet.
Het mooie is dat het toevoegen van deze ‘Rich Snippets’ totaal niet lang hoeft te duren! Welke verschillende items kunnen als ‘Rich Snippets’ getoond worden?
Al deze informatie vind je hier: schema.org. Zie hieronder een voorbeeld van de bijbehorende code.
Zie je ineens geen sterren meer in Google die je wel had op bepaalde pagina’s? Of krijg je een penalty? Het heeft allemaal te maken met deze laatste update van Google. Google wil voorkomen dat de sterren worden misbruikt, door deze optie te verwijderen voor types als ‘Organisatie’ en ‘Lokale business’.
Wat werkt dan nog wel hoor ik je vragen? Dat is het type ‘Product’. Dit houdt in dat je nog steeds sterren in Google krijgt via dit schema type. Zoals de naam als zegt is het bedoeld voor producten. Gebruik het dus wijs.
Niet alleen is het handig om een telefoonnummer snel bij de hand te hebben, het zorgt ook voor vertrouwen. Hoe prominent je het nummer in beeld wilt brengen hangt af van een aantal factoren. Vaak is het handig bij technische vragen.
Bijvoorbeeld als in een gereedschapswinkel iemand wil weten welk stuk gereedschap gebruikt moet worden voor een klus. Het is dan handig om snel iemand te spreken voor advies. Voor een kledingwinkel zou dit bijvoorbeeld minder interessant zijn.
Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)
29 januari 2020
Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.
Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.