Akif Gumussu

06 april 2011

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Slim conversie splittesten met Google Adwords

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2011.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Onlangs moesten we voor een project de conversie percentages testen voor twee verschillende landingspagina’s. Nu zijn er allemaal verschillende tools voor zoals bijvoorbeeld Google website optimister. Om deze tool te moeten gebruiken moet je wel het een en ander doen zoals een code plakken in je succespagina. Nu hebben we een slimme makkelijkere manier om op je landingspagina’s een A/B-test uit te voeren. De enige voorwaarde is dat je al aan conversietracking doet in Adwords. Sowieso zou ik het aanraden om dit te doen als je dat nog niet doet.

Google adwords

Splittesten met Google Adwords; Hoe werkt dat?

Adwords zorgt er nu voor dat in deze advertentiegroep ongeveer de helft van alle bezoekers naar iedere landingspagina wordt gestuurd. Nu is het een kwestie van de conversiepercentage’s van de verschillende advertenties in de gaten te houden. Ik beoordeel zelf de conversie pas  na een significant aantal bezoekers of conversies. Hoeveel dit is hangt af van veel factoren. In mijn geval was dit na een aantal dagen na 25 conversies.

Ook kan ik direct de uitkomst van mijn test verklappen. Des te simpeler de landingspagina was. Des te beter werd de conversie. Simpler in mijn geval was minder informatie text en minder menu knoppen.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

06 april 2011

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.