Aquive Media magento Amasty Improved Layered Navigation & SEO tips

Onze must have module: Amasty Improved Layered Navigation & SEO tips

Wat lees je hier?

In deze blog lees over hoe de module bijdraagt aan conversie verhoging in je webshop. Makkelijker vindbaar, nette SEO-vriendelijke URL’s en SEO-landingspagina’s op basis van filters binnen specifiek categorieën met onze maatwerk oplossing.

Onze must have module

Hoe beter de navigatie van je e-commerce site, hoe sneller de bezoeker bij het relevante product uitkomt. Dit betekent sneller bezoekers helpen en sneller bezoekers laten converteren. Door de improved layerd navigation module kan je gemakkelijk filteren tussen honderden producten. Daarnaast zorgt het voor nette SEO vriendelijke URLs. Echter moet je wel de filterkeuzes tot in een zekere maat beperken, laat niet te veel zien!

Functies van Amasty Improved Layered Navigation

Met een navigatiemodule met vele functies kunt u de winkelervaring van klanten eenvoudig verbeteren. Hieronder een aantal van de voordelen.

  • Horizontaal & verticaal navigeren
  • Filteren in de catalogus o.b.v. elk productkernmerk, prijsschuifregelaars en ‘van-tot-widgets’
  • Aangepaste merkenpagina’s
  • Specifieke en SEO vriendelijke landingspagina’s op kleur, merk of wat je maar wilt
  • Korte en SEO vriendelijke URLs
  • Sneller filterresultaten laten zien in combinatie met AJAX infinite scroller
  • Indexeren of uitsluiten van filteropties
  • Custom attribute hoofdnavigatie
Bekijk hier een demo van de module.

Onze maatwerk oplossing voor SEO-filters

Waneer je een filter selecteert op een categoriepagina kan je unieke teksten tonen m.b.v. deze Layerd navigation module. Bijvoorbeeld als je bij de categorie heren filtert op broeken. Het probleem is dat wanneer je vervolgens in een andere categorie zoals dames filtert op broeken er dezelfde tekst wordt getoond. Dit moeten per combinatie unieke teksten zijn, ter behoeve van SEO. Daarnaast moet de tekst onderaan de categorie pagina geplaatst worden, zodat je de producten eerst ziet als je de pagina bezoekt.

Wij hebben hiervoor een maatwerk oplossing gebouwd binnen de bestaande module en kan je direct gebruiken in je webshop. Lees hier meer over deze maatwerk oplossing.

Hieronder een aantal voorbeelden van onze klanten

Amnesty Improved Layerd Navigation & SEO tips 4

Waarom raden wij Amasty Improved Layered Navigation aan op SEO-gebied?

De standaard navigatie van Magento kan zorgen voor issues op SEO-gebied, zoals:

  • Lange en lelijke URLs met parameters
  • De indexering van filter opties
  • Dubbele content

Deze issues zorgen ervoor dat je website wordt afgestraft, vanwege indexering van vele pagina’s die niet relevant zijn. Amasty Improved Layered Navigation kan deze problemen niet alleen oplossen, maar ook omzetten naar meer omzet. Verder in de blog bespreken we hoe dit werkt.

“Hoe beter de navigatie van je e-commerce site, hoe sneller de bezoeker bij het relevante product uitkomt. Dit betekent sneller bezoekers helpen en sneller bezoekers laten converteren.”

AJAX infinite scrolling

Maak je gebruik van infinite scrolling? Met de nieuwste AJAX -technologie zorgt de module ervoor dat filterresultaten worden getoond, zonder de pagina te herladen. Zo kunnen bezoekers veel gemakkelijker zoekfilteropties selecteren en wordt het winkelproces versnelt. 

Dit kan direct invloed hebben op het conversiepercentage van de webshop. Een laadtijd boven de 3 seconden kan resulteren in 25% verlies in verkeer. Een vertraging van 1 seconde kan zelfs leiden tot 7% minder conversie, 11% minder pageviews en 16% lagere klanttevredenheid.

SEO vriendelijke filter URLs

Wanneer bezoekers filters aan klikken, zorgt de module ervoor dat de gegenereerde URLs kort en sterk zijn voor SEO. In plaats van sportmaat.nl/adidas.html?brand=459  genereer je sportmaat.nl/adidas/voetbal. Het kan er zelfs voor zorgen dat de categorie er tussen uit wordt gehaald, waardoor je URL als volgt eruitziet sportmaat.nl/voetbal. Wil je dat filters niet indexeren? Met behulp van de module kan je ervoor kiezen om een NoIndex en NoFollow tags toe te voegen aan al je filter pagina’s.

“Een laadtijd boven de 3 seconden kan resulteren in 25% verlies in verkeer. Een vertraging van 1 seconde kan zelfs leiden tot 7% minder conversie, 11% minder pageviews en 16% lagere klanttevredenheid.”

Contentrijke merkenpagina’s

Wanneer je specifieke landingspagina’s hebt gemaakt voor sterke categorieën door content toe te voegen en unieke meta beschrijvingen, kan je ervoor kiezen om deze wel te laten indexeren door Google. Voor pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd adviseren wij om deze niet te laten indexeren of volgen.

  • Voeg een unieke SEO-tekst toe met relevante keywords
  • Voeg een H1-titel toe
  • Voeg unieke meta-beschrijvingen toe met relevante keywords

Dubbele content voorkomen met canonicals

Canonicals geven de voorkeur aan bij de crawlers van Google, tussen (bijna) identieke of vergelijkebare pagina’s. Deze code staat in devan de pagina en ziet er als volgt uit:

Omdat de canonical tag in staat is om link waarde te concentreren, is dit meestal de optimale oplossing voor dubbele content. Echter zijn canonicals geen “hard” signaal, zoals een 301-redicrect – crawlers kunnen canonicals negeren, vooral als ze zich realiseren dat de pagina’s die verwijzen naar een canonical niet genoeg overeenkomsten vertonen. Hierdoor kan het zijn dat pagina’s met een canonical naar een andere pagina, alsnog worden weergeven in de zoekresultaten.

“Canonicals zijn geen “hard” signaal, zoals een 301-redicrect – crawlers kunnen canonicals negeren, vooral als ze zich realiseren dat de pagina’s die verwijzen naar een canonical niet genoeg overeenkomsten vertonen.”

Paginering binnen archieven

Voor paginering binnen categorieën kan gebruik gemaakt worden van de rel=’next’ en rel=’prev’ tags, om de relatie aan te geven tussen URLs. Zo geef je de crawlers van Google aan welke pagina’s bij elkaar horen, welke pagina moet worden geïndexeerd en voorkom je problemen met dubbele content.

Voor een langere tijd was er een discussie in de SEO-community, over hoe je paginering kan combineren met canonical links. Moet pagina 2 en dieper het archief in worden geïndexeerd? Het idee is dat de bezoekers naar de eerste pagina worden gestuurd, omdat deze het meestal het relevantste is.

Google is hier nu heel duidelijk over geweest: elke pagina binnen een gepagineerd archief moet verwijzen met een canonical naar zichzelf. Dus pagina 2 verwijst naar pagina 2.

Amnesty Improved Layerd Navigation & SEO tips

In SEO-opzicht adviseren wij bovenstaande instelling aan. Op deze manier is er altijd een canonical tag en de Rel=’next’ en rel=’prev’ opgenomen in de broncode. Dit gaat volledig automatisch en er zal geen handmatige handeling aan te pas komen.

Custom attributen in de hoofdnavigatie

Met de module kan je ervoor kiezen om via het hoofdmenu te landen op een gefilterde pagina met behulp van custom attributen. Dit hebben wij gedaan voor keeperswinkel.nl.

Hiervoor hebben wij per categorie een custom attribuut set gemaakt per categorie en deze vervolgens gelinkt in het hoofdmenu.

Wil jij ook SEO in je Magento webshop categorie filters?

  • Gratis kennismakingsproject
  • Consultants direct tot je dienst
  • Volledig vrijblijvend
  • Gratis advies en kennisdeling

Samenwerken met het Magento bureau van Groningen?

  • Gratis kennismakingsproject
  • Magento consultants direct tot je dienst
  • Volledig vrijblijvend
  • Gratis advies en kennisdeling