01 juni 2023
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
Er wordt veel geschreven over digitalisering van het B2B segment. Onder deze digitalisering wordt onder andere het toenemende belang van e-commerce, met andere woorden online verkopen, bedoelt. Daarnaast zien we nog een aantal belangrijke trends op gebied van automatisering, personalisering, klantenservice, crm systemen en meer…
Laten we eerst even kort in de statistieken duiken. Hoe groot is de opkomst van e-commerce binnen het B2B segment nou echt?
Uit marktonderzoek van digitalcommerce360 blijkt dat alleen al in 2022 het geschatte aandeel B2B online verkopen $1,33 trillioen is. Dit is een jaar over jaar groei van 12% , alleen al in Europa. De prognose is dat de B2B ecommerce verkopen in 2025 al naar $1,8 trillioen zullen stijgen. En wist je dat 1 op de 4 bedrijven al 80% van hun omzet halen uit online verkoop? Het zal je duidelijk zijn dat deze ontwikkeling niet snel in zal perken en dat het tijd is om ook als B2B ondernemer mee te gaan in deze ontwikkeling.
Een webshop is natuurlijk een goed begin, maar daarmee ben je er nog niet. Er speelt veel en nieuwe ontwikkelingen en trends volgen elkaar in rap tempo op. Dus wat zijn nu de belangrijkste trends binnen B2B ecommerce waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen? Wij hebben er voor dit jaar een aantal op een rijtje gezet.
Waar er in 2016 nog maar via 5 verschillende kanalen verkocht werd, is dat in 2021 al gegroeid naar 10 verkoopkanalen. Zorg dat je hierin niet achterblijft en je klanten de mogelijkheid bied je makkelijk te vinden op de manier die voor hen het beste past!
B2B volgt de ontwikkeling binnen ecommerce in de consumentenmarkt. Mobiele aankopen maken een steeds groter deel uit van het totaal aantal aankopen. Dit aandeel zal in 2024 al bijna de helft van alle aankopen zijn! Ook binnen B2B is dit een duidelijke trend. Zorg er dus voor dat je B2B webshop geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Of beter nog ontwikkel het ‘mobile first’.
Je zal er niet raar van opkijken, maar ook voor B2B aankoop beslissingen wordt er via social media onderzoek gedaan voordat er tot een order wordt overgegaan. Social media wordt ook voor de B2B markt steeds belangrijker. Tijd om eens na te denken welke social media platforms gebruikt worden door jouw klanten. Zorg dat je hier ook op actief bent en dat potentiele klanten je daar kunnen vinden met een directe link naar je B2B webshop natuurlijk!
Voor B2B kopers is het niet altijd makkelijk om online de juist producten en product informatie te vinden. Zorg dus dat je hierin voorop loopt en wees transparant. Als je je productinformatie overzichtelijk aanbied en ook makkelijk vindbaar is, zal de keuze tot aankoop sneller genomen worden.
Zorg dus voor een goed PIM (Product Informatie Management) system. Waarmee je simpel en efficient je productinformatie kunt upgraden en over verschillende kanalen in een keer kunt aanpassen.
Ook B2B kopers hechten meer waarde aan duurzaamheid en zullen hier mede hun aankoopbeslissing op baseren. Terugdringen van energieverbruik in het productieproces, eco vriendelijk en duurzaam verpakkingsmateriaal, Co2 neutrale bezorging dit zijn allemaal zaken waar je jezelf als B2B bedrijf mee kunt onderscheiden. Dus neem dit niet licht op, deze vraag zou standaard onderdeel moeten zijn van je strategie. Hoe kunnen we verder verduurzamen?
Misschien heb je deze term al wel eens voorbij horen komen. In het kort is dit niets anders dan het scheiden van de frontend en backend van je website/shop. Hiermee wordt het makkelijker om maatwerk aanpassingen te doen.
Deze ontwikkel benadering maakt het zo makkelijker een eigen shopping ervaring te bieden aan je verschillende klantgroepen. Zo kun je kleine aanpassingen doen aan de voorkant van je webshop, zonder dat dit direct de werking van de backend beinvloedt.
Een bijkomend voordeel; als dit eenmaal staat, kun je ook behoorlijk besparen op ontwikkelkosten.
Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van trends die spelen binnen het B2B segment. Zoals met alle trends, zijn ze niet allemaal blijvend en is het altijd zaak af te wegen in welke mate je hier als ondernemer op moet inspelen. Zorg er echter voor dat je op de hoogte bent, zodat je een wel overwogen besluit kunt nemen.
Natuurlijk staan we bij Aquive Media altijd open voor een vrijblijvend gesprek. Mocht je eens willen sparren over mogelijkheden of hulp nodig hebben bij vraagstukken die bij jullie spelen op het gebied van ecommerce? Neem contact met ons op!
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
01 juni 2023
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.