08 juni 2023
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
Een term die binnen B2B e-commerce de afgelopen jaren steeds vaker voorbij komt, met name tijdens en na het corona tijdperk: is D2C. Ook wel DTC genoemd, wat weer staat voor Direct to Consumer. Nu zal je denken, leuk weer zo’n afkorting, maar wat wordt hier nou echt mee bedoeld en is dit iets waar ik iets mee moet binnen mijn organisatie? Dat hangt ervan af, maar laten we eerst even bij het begin beginnen.
Direct to consumer is een trend die eigenlijk deels noodgedwongen tijdens de corona tijd veel meer tractie kreeg. Aangezien retailers minder goed toegankelijk waren voor consumenten kwam de noodzaak voor B2B bedrijven om hun producten ook rechtstreeks online aan te kunnen bieden aan de consument. Dus zonder tussenkomst van een retailer, heeft de consument de mogelijkheid om direct online een product te kunnen bestellen bij de bron. En dan doelen we niet op groothandels, maar vooral op de producent of fabrikant zelf. Iets wat eigenlijk een reactieve oplossing was om omzet te behouden tijdens de pandemie, is nu dus uitgegroeid tot een blijvende poot binnen het B2B e-commerce domein.
Bij onze oosterburen in Duitsland is de groei van de D2C e-commerce omzet al aanzienlijk; van 730,3 miljoen euro in 2020 naar 880 miljoen euro in 2021. Zo’n 20,5% procent aan jaarlijkse groei. Een trend die zich in 2022 verder heeft doorgezet.
Zoals ik ook al aangaf in mijn vorige blog is omnichannel de toekomst. D2C kun je daarmee op zijn minst zien als een extra afzetkanaal, dat ook naast het traditionele model met leveranciers en retailers kan bestaan.
Een goed voorbeeld is Bose, de fabrikant van hoogwaardige audioapparatuur, die hun eigen fysieke winkels sloot, nog wel verkoopt via retailers, maar sinds een aantal jaar sterk inzet op D2C e-commerce. Als consument kun je de producten namelijk rechtstreeks bij Bose bestellen in hun eigen webshop.
Deze directe benadering en daarmee contact met de consument heeft veel voordelen. Je krijgt meer inzicht in de behoeften van je klant, en kunt makkelijker merkloyaliteit opbouwen door de relatie met je klant zelf te beheren. Waarbij de informatie die je door directe verkoop kunt inwinnen; klantreviews, reacties, koopgewoonten en voorkeuren, je de mogelijkheid geeft ook een beter gepersonaliseerd aanbod te kunnen doen. Daarbij heb je meer controle over je merkreputatie, wijze van verkoop, marketing en klantenservice.
Ook geeft het je de mogelijkheid de directe klantrelatie verder uit te nutten, door klantfeedback in te zetten voor het verder ontwikkelen en verbeteren van je producten, waarmee je een concurrentievoordeel kunt creëren.
Naast al deze direct klant gerelateerde voordelen is natuurlijk kostenefficiëntie een belangrijke overweging om voor D2C te kiezen. Het levert je een verbeterde winstmarge op aangezien er minder kosten gemaakt worden voor distributie, personeel en contracten met leveranciers.
Tuurlijk is het niet alleen maar positief. D2C kent zo ook zijn uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan de als maar toenemende concurrentie. Dit komt omdat dit bedrijfsmodel een lage instapdrempel heeft en hierdoor bijvoorbeeld veel startups gebruikmaken van deze marktbenadering van directe verkoop aan consumenten. Het is dus erg belangrijk om je goed te onderscheiden. Als je voor D2C kiest, moet je het ook echt goed aanpakken. Geen half werk dus! Dit betekent dat het optimaliseren van de klantervaring (user experience) in jouw webshop of mobiele app naast je marketing een hoge prioriteit moet krijgen.
Daarnaast is de logistiek een uitdaging op het moment dat je zelf de consument gaat bedienen. Het beheren van voorraden en uitleveren volgens de leveringsvoorwaarden waar consumenten inmiddels aan gewend zijn geraakt. Vandaag besteld, uiterlijk de volgende werkdag in huis! Dat vraagt een andere aanpak.
Wij helpen je graag met de uitdagingen die D2C e-commerce met zich meebrengt. Dus wil je jouw B2B webshop optimaliseren, of deze juist geschikt maken voor D2C verkoop? Met onze kennis van voorraadbeheerintegraties, ordermanagement, ERP-integraties en meer helpen we je graag verder! Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
08 juni 2023
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.