10 september 2024
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
In het begin van 2020 introduceerde het Google Chrome-team de Core Web Vitals als een set kwaliteitsindicatoren voor websites. Deze metrics geven inzicht in de gebruikerservaring van een website en zijn essentieel voor prestaties in Google Search. Sinds dit jaar is één van deze metrics gewijzigd.
In oktober 2023 schreven we nog een blog over Google Core Web Vitals en legden hierin uit wat de verschillende metrics betekenen en hoe deze impact hebben op Google Search ranking. Deze blog is met de nieuwe INP metric dus deels achterhaald, lees hier verder wat er precies wijzigt en hoe dit impact heeft op de score van jouw website.
Eén van de oorspronkelijke Core Web Vitals, First Input Delay (FID), werd geïntroduceerd om de responsiviteit van een website te meten. FID had alleen een paar beperkingen. Om deze reden is Google vanaf 2022 begonnen met het testen van een nieuwe metric, Interaction to Next Paint (INP), die deze tekortkomingen adresseert. INP meet namelijk niet alleen de eerste interactie, maar kijkt ook naar hoe de website gedurende de hele sessie blijft reageren op gebruikersacties.
Na een jaar van testen en feedback verzamelen, heeft het Google Chrome-team besloten om INP vanaf maart 2024 de nieuwe standaard voor responsiviteit te maken. Dit betekent dat INP nu al een aantal maanden de nieuwe standaard is.
Zoals aangegeven meet INP de vertraging van alle relevante interacties die plaatsvinden tijdens het gehele bezoek van een gebruiker aan een pagina. De uiteindelijke INP-waarde wordt bepaald door de langste waargenomen interactie.
Om een goede gebruikerservaring te bieden, moet je streven naar een INP van 200 milliseconden of minder. Dit betekent dat de meeste interacties snel en soepel moeten verlopen. Om te meten of je dit doel behaalt, moet je zorgen dat 75% van alle page loads een INP halen van 200ms of minder, zowel voor mobiele als desktop-apparaten.
De hoeveelheid interacties op een pagina kan natuurlijk sterk variëren, afhankelijk van het type website. Pagina's met voornamelijk tekst en afbeeldingen hebben vaak weinig interacties, terwijl tekstverwerkers of games honderden, zo niet duizenden interacties kunnen hebben. In beide gevallen geldt dat wanneer de INP hoog is, de gebruikerservaring onder druk staat.
Voordat je trage interacties kunt verbeteren, moet je data verzamelen die inzicht geeft in de huidige prestaties van je website. Zodra je deze informatie hebt, kun je de problemen analyseren en gericht aan de slag gaan met oplossingen.
Het optimaliseren van INP begint idealiter met echte gebruikersdata, via Real User Monitoring (RUM). Deze gegevens geven je niet alleen de INP-waarde van een pagina, maar bieden ook contextuele informatie, zoals:
Met deze informatie kun je gericht de trage interacties diagnosticeren en oplossen, waardoor je de algehele prestaties van je website kunt verbeteren.
Wil je meer weten over hoe je jouw website kunt optimaliseren voor INP en andere Core Web Vitals? Wij helpen je graag met een op maat gemaakte aanpak om jouw Magento webshop sneller en gebruiksvriendelijker te maken.
Neem contact met ons op voor meer informatie over het optimaliseren van je website voor betere prestaties en een betere gebruikerservaring! Of plan direct een afspraak in voor een vrijblijvende kennismaking!
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
10 september 2024
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.