02 oktober 2024
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
Accessibility (toegankelijkheid) is een thema dat steeds prominenter onder de aandacht wordt gebracht binnen webdesign. Niet alleen vanwege de aankomende wettelijke verplichting, maar ook vanwege de kansen die het biedt voor jou als eCommerce ondernemer.
Voordat we verder de inhoud induiken is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de twee belangrijkste termen/afkortingen die soms afwisselend worden gebruikt. De WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) en de EAA (European Accessibility Act) hebben beide betrekking op toegankelijkheid, maar er is een belangrijk verschil in hun focus en doel.
De WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) zijn internationale technische richtlijnen voor de toegankelijkheid van webinhoud, ontwikkeld door het W3C.
Deze richtlijnen helpen ontwikkelaars en ontwerpers om websites en apps toegankelijk te maken voor mensen met verschillende beperkingen, zoals visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. WCAG is op zichzelf geen wet, maar wordt vaak als standaard gebruikt om te voldoen aan toegankelijkheidsvereisten.
De EAA (European Accessibility Act) is een Europese wet die vanaf juli 2025 bedrijven verplicht om producten en diensten, waaronder websites, webshops en mobiele apps, toegankelijk te maken voor mensen met beperkingen.
De EAA verwijst naar WCAG 2.1 als de standaard voor digitale toegankelijkheid, waardoor bedrijven die voldoen aan de WCAG-richtlijnen aan de EAA kunnen voldoen. Waar WCAG dus technische richtlijnen biedt, legt de EAA juridische verplichtingen op binnen de EU.
Net zoals de Americans with Disabilities Act (ADA) in de Verenigde Staten eCommerce-websites als publieke voorzieningen beschouwt, stelt de EAA vergelijkbare eisen voor bedrijven binnen de Europese Unie. Producten en diensten die na 28 juni 2025 gelanceerd worden en niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking, riskeren juridische stappen, boetes en reputatieschade.
In 2023 hebben advocatenkantoren meer dan 4.500 rechtszaken ingediend met betrekking tot ADA (Americans with Disabilities Act) en de toegankelijkheid van apps en websites, met een gemiddelde van 80 tot 100 rechtszaken per week. Waarbij eCommerce-websites het grootste deel van de claims ontvingen.
De EAA is vergelijkbaar van opzet, en bedrijven die internationaal opereren, moeten erop letten dat ze aan de lokale wet- en regelgeving voldoen. Met de invoering van de EAA in 2025, zullen bedrijven die in de EU actief zijn hieraan moeten voldoen om boetes en sancties te vermijden. Er is echter nog wel wat onduidelijkheid over hoe de naleving van deze wet wordt gehandhaafd en welke strafmaten er zullen gelden. Ieder EU lidstaat is hier zelf verantwoordelijk voor.
Vanaf juli 2025 moeten alle eCommerce-websites in de EU voldoen aan de toegankelijkheidsstandaarden zoals beschreven in de EAA en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG-richtlijnen (momenteel WCAG 2.1) zetten dus het wereldwijde kader voor digitale toegankelijkheid.
Bekijk hieronder de 4 principes en onderliggende richtlijnen waar je aan moet gaan voldoen.
De informatie en de gebruikersinterface-componenten moeten op een voor mensen waarneembare manier worden aangeboden.
De interface moet bedienbaar zijn, zodat iedereen deze kan gebruiken.
De informatie en de bediening van de interface moeten begrijpelijk zijn voor alle gebruikers.
De inhoud moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar te worden geïnterpreteerd door een breed scala aan gebruikers en hulpmiddelen, zoals schermlezers.
Deze principes en richtlijnen vormen de kern van WCAG 2.1, en elk richtlijn bevat criteria die helpen de toegankelijkheid op verschillende niveaus te waarborgen (niveau A, AA, AAA).
Voor Magento webshops is er veel keuze. Ons advies is te zorgen dat je frontend thema, ‘out-of-the-box’ al voldoet aan de toegankelijkheidseisen. Dit voorkomt veel aanpassingen. Een goede keuze voor toegankelijke front-end binnen Magento is het Hyvä-thema. Hyvä heeft hun thema al laten screenen op de laatste vereisten om te voldoen aan de EAA wetgeving. Enkele belangrijke toegankelijkheidsfuncties van Hyvä zijn:
Wij kunnen je als Hyvä Bronze partner helpen je webshop te optimaliseren en te voldoen aan de vereisten en richtlijnen zoals voorgeschreven in de EAA wetgeving.
Toegankelijkheid biedt niet alleen juridische bescherming; het is ook een slimme zakelijke strategie. De online markt is divers, met klanten van alle leeftijden en capaciteiten. Door je webshop toegankelijk te maken, vergroot je je potentiële klantenbestand. Bovendien zal het zorgen voor een verbeterde gebruikerservaring, wat leidt tot meer conversies en potentieel verhoging van klantloyaliteit.
Volgens een onderzoek van LevelAccess meldt 85% van de retailprofessionals verbeteringen in klantacquisitie dankzij toegankelijkheid, en 81% zag een toename in klantbehoud. Daarnaast beschouwt 91% digitale toegankelijkheid als een concurrentievoordeel, waarbij ze een omzetstijging van gemiddeld 28% rapporteerden.
Het creëren van een toegankelijke webshop bouwt ook aan vertrouwen en merkloyaliteit. Klanten waarderen merken die rekening houden met hun behoeften en zullen eerder terugkomen als ze een positieve en inclusieve ervaring hebben gehad.
Het is duidelijk dat toegankelijkheid in eCommerce essentieel is, niet alleen vanuit juridisch en financieel oogpunt, maar ook om klanten een betere, inclusieve ervaring te bieden. Door je webshop toegankelijker te maken, laat je zien dat je bedrijf iedere klant waardeert, ongeacht hun mogelijkheden.
Zorg ervoor dat je webshop klaar is voor de Europese Toegankelijkheidswet en investeer in toegankelijkheid. Het zal niet alleen je bedrijf beschermen tegen boetes, maar ook je klantenbestand uitbreiden en je merk versterken.
Heb je nog vragen of wil je meer weten over dit onderwerp, neem dan contact met ons op voor meer informatie. Of plan direct een afspraak in voor een verkennend gesprek over de mogelijkheden.
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
02 oktober 2024
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.