13 september 2018
Door Akif Gumussu
Eigenaar Aquive Media & Full stack developer
Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.
We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.
Over een paar jaar gaan we misschien wel massaal onze boodschappen online doen vanuit huis, door hard op te zeggen wat we willen. Dit gaat dan als volgt: “Voice assistent, kan je een woordenboek bestellen voor morgen?” De volgende dag wordt er een pakketje bezorgd, met daarin je woordenboek zonder dat je een beeldscherm hebt gezien! Dit maakt het extreem makkelijk voor de klant, door de vele stappen in het proces te reduceren tot 1 stap.
Tegenwoordig wordt conversational search steeds populairder, dankzij het gemak dat het met zich mee brengt. De algoritmes van de voice assistent worden slimmer en slimmer. Je kunt ze vragen om boodschappen voor je te doen en zelfs een afspraak te maken bij de kapper in dit indrukwekkende filmpje.
Ook zijn ze in staat om verbinding te maken met apparaten zoals een alarmsysteem of verwarming.
“Naarmate het zoeken met stemmen evolueert, zullen e-commercestrategieën ook worden toegepast. Door vroeg in het spel te stappen, krijg je een voorsprong op de concurrentie en begin je met het opstellen van je eigen normen en best practices.”
Amazon Echo, Google Home en Apple Homepad.
In Nederland is de bekendste voice assistent Apple’s Siri. Ruim 57% van de Nederlanders herkent de naam. Vervolgens Google Assistent en Amazon Alexa volgt. Zoals het er nu voor staat is Google Home beschikbaar in Nederland, echter geldt dat voor Amazon Echo nog niet, wat Google een voorsprong zal geven op de Nederlandse markt. Daarnaast is de verwachting dat Google snel de nummer 1 positie behaald, omdat Google Home aanzienlijk sneller wordt verkocht dan haar tegenhangers.
De Amerikaanse markt
In Amerika kan de voice shopping markt al een omvang bestijgen van 40 miljoen dollar. Dat is de verwachting van OC&C Strategy Consultants. Afgelopen mei bezat Amazon 69% van de markt, Google is in slechts een jaar goed voor een kwart van de markt met 26.9% en Apple volgt met een marktaandeel van 4%.
Hoe werkt voice shopping in het buitenland?
Amazon Echo is uiteraard gekoppeld met Amazon. Dit betekent dat gebruikers gemakkelijk shoppen via Alexa. Met Google Home is het mogelijk om gemakkelijk je boodschappen te doen, want hiervoor wordt Google Shopping ingezet, waar enorm veel retailers bij aangesloten zijn.
Google Shopping Actions
Google kondigde een aantal maanden terug Google Shopping Actions aan. Zo wordt het online shopping nog gemakkelijker gemaakt voor consumenten. Je rekent namelijk direct af binnen de zoekmachine! Je zal niet eens een website meer bezoeker om een product af te rekenen. Dit is alleen nog maar mogelijk in Amerika, waar grote retailers zoals Wall-Mart al zijn aangesloten. Het zal een kwestie van tijd zijn, voordat dit ook beschikbaar zal zijn in Nederland.
Een zoekopdracht die je in de zoekbalk van Google intypt is natuurlijk enorm verschillend, vergeleken met een spraak gestuurde opdracht via Google Home. Je gebruikt namelijk natuurlijke taal, zoals je tegen een persoon praat. Dit heeft invloed op wat voor resultaat je te zien of te horen krijgt. Wanneer je een boek wilt kopen in Google zal je waarschijnlijk zoeken op ‘x boek kopen’. Dit noemen we een short-tail zoekterm. Echter, wanneer je gebruik maakt van een spraak gestuurde zoekopdracht via Google Home, zou de vraag zijn: ‘waar kan ik boek x kopen?’ Deze zoekterm is veel specifieker en wordt een long-tail zoekopdracht genoemd.
Is dit iets waarmee je in de toekomst rekening moet houden? Jazeker. Er zal een stijging plaatsvinden in blogs en pagina’s die puur zijn ontwikkeld voor spraak gestuurde zoekopdrachten. Hieruit worden vervolgens verbeteringen gehaald en worden toegepast voor toekomstige optimalisaties. Naarmate het zoeken met stemmen evolueert, zullen e-commercestrategieën ook worden toegepast. Door vroeg in het spel te stappen, krijg je een voorsprong op de concurrentie en begin je met het opstellen van je eigen normen en best practices.
Extra: Mensen die liever meer gebruik maken van spraakopdrachten op mobiele apparaten in vergelijking met typen.
Een onderzoek van Backlinko stelt dat simpele, gemakkelijk leesbare inhoud helpt bij voice shopping SEO. Hieronder 11 take-aways.
1. PageSpeed lijkt een belangrijke rol te spelen in SEO voor spraakgestuurd zoeken. De gemiddelde pagina met voice search resultaten wordt in 4,6 seconden geladen (52% sneller dan de gemiddelde pagina).
2. HTTPS-websites domineren de voice search resultaten van Google.
3. Google geeft de voorkeur aan korte, beknopte antwoorden op zoekopdrachten met voice search. Het typische voice search resultaat is slechts 29 woorden lang.
4. Schema speelt mogelijk geen sleutelrol bij het rangschikken van voice search resultaten. 36,4% van de resultaten komt van pagina’s die Schema gebruiken (wat slechts iets hoger is dan het wereldwijde gemiddelde van 31,3%).
5. Gezaghebbende domeinen hebben de neiging voice search resultaten significant meer te produceren dan niet-autoritaire domeinen. In feite is de gemiddelde Ahrefs-domeinbeoordeling van een Google Home-resultaat 76,8.
6. Inhoud met een hoge mate van sociale betrokkenheid presteert het best bij spraakgestuurd zoeken. Sterker nog, het gemiddelde resultaat van spraakgestuurd zoeken heeft 1199 Facebook-shares en 44 tweets.
7. Eenvoudige, gemakkelijk leesbare inhoud helpt bij SEO met voice search resultaten. Het gemiddelde stemresultaat van Google wordt geschreven op middelbare school niveau.
8. Heel weinig zoekopdrachten met voice search hadden de exacte zoekopdracht in hun title-tag. Daarom lijkt het maken van afzonderlijke pagina’s voor elke zoekopdracht met stem-zoekopdrachten nog geen effectieve SEO-strategie voor stemzoeken.
9. Het gemiddelde aantal woorden voor een pagina met een voice search resultaten is 2312 woorden. Daarom heeft Google de neiging om antwoorden op voice search opdrachten te vinden via lange formulierinhoud.
10. Content die hoog scoort bij het zoeken naar een desktop is zeer waarschijnlijk gekozen als een antwoord op een voice search. Sterker nog, ongeveer 75% van de voice search resultaten staat in de top 3 van die zoekopdracht.
11. Verschijnen in een Featured Snippet helpt bij het zoeken naar stemmen. 40,7% van alle antwoorden op voice search resultaten kwam van een Featured Snippet.
Op het moment is er nog geen mogelijkheid om bestellingen te plaatsen via voice shopping bij een Magento webshop. Echter zijn er wel mogelijkheden om met voice search spraakgestuurd zoekopdrachten te doen binnen Magento webshops.
Welke mogelijkheden heeft voice search binnen Magento?
Er zullen natuurlijk wel andere mogelijkheden zijn voor het gebruik van voice search binnen webshops. Deze opties zijn:
De toekomst van voice shopping in Nederland?
Voordat voice shopping definitief doorbreekt is moet het nog beter geoptimaliseerd worden voor de Nederlandse taal. Daarnaast moeten de twijfels over veiligheid, privacy en het gebrek aan afbeeldingen worden weggenomen.
Voor de webshop beheerder zal het tegelijkertijd vele barrières wegnemen voor klanten, omdat ze onder andere niet kunnen vergelijken met producten op andere websites. Daarnaast hoeven klanten alleen maar hun wens uit te spreken, die vervolgens verder wordt uitgevoerd door de voice assistent. Dit neemt extreem veel stappen weg voor de klant, waardoor het veel makkelijker wordt om producten te bestellen.
Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen betreft Magento webshops? Neem contact met ons op zodat we je vrijblijvend kunnen adviseren.
Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)
13 september 2018
Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.
Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.