Akif Gumussu

11 juni 2020

Door Akif Gumussu

Eigenaar Aquive Media & Full stack developer

Akeneo 4: een overzicht van nieuwe features

Let op:  dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in 2020.

Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.

We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.

Wat lees je hier?

Akeneo is één van de leiders op het gebied van Product Information Management (PIM). Zelf noemen ze het een PXM, een Product Experience Management systeem. Het systeem is er op gericht om makkelijk veel producten te kunnen beheren voor verschillende kanalen. Bij gebruik van een PIM staat niet de webshop, maar de PIM dan centraal voor het beheer van product data. De webshop is slechts een kanaal zoals een kassa systeem of een marketplace dat ook kan zijn.

In dit artikel geven we een overzicht van de nieuwe features geïntroduceerd in Akeneo versie 4. Deze was overigens al uit gekomen in februari 2020. De update focust zich voornamelijk op de Enterprise Editie. Maar dat neemt niet weg dat er voor de community editie ook significante verbeteringen zijn doorgevoerd. Afgelopen weken heb het pas kunnen testen in een demo omgeving. In mijn geval gaat dat dan specifiek om de community edition.

“Wij zetten Akeneo in bij klanten waarbij data kwaliteit van producten erg belangrijk is. En waarbij de backend mogelijkheden van Magento tekort schieten. Wil je weten of Akeneo geschikt is in jouw situatie? Neem dan even contact met ons op.”

Akeneo 4 een overzicht van nieuwe features - Aquive Media

Overzicht van verbeteringen ten opzichte van Akeneo 3.2

Asset Manager

Dit is een nieuwe feature alleen voor de enterprise editie. Assets zijn “entiteiten” die meer over je producten kunnen vertellen. Denk aan Pdf-handleiding, video’s of foto’s. De feature lijkt vooral bedoeld voor zaken die gedeeld worden door meerdere producten. Dus bijvoorbeeld een serie aan sfeerbeelden. Of één handleiding die geschikt is voor meerdere producten. Deze kunnen makkelijk in het systeem beheerd worden om vervolgens makkelijk te koppelen aan een product. Dit kan zelfs geautomatiseerd via regels. Eenmaal goed opgezet kan dat veel tijd schelen.

Eén van de belangrijkste standaard features van Akeneo is dat je makkelijk kan zien wat de kwaliteit/status is van je product data. Ook bij de asset manager is hierom gedacht. Er is een overzicht van assets waarbij je in percentages ziet hoe “compleet” het is. De regels hiervoor kun je zelf instellen. Net zoals dat ook al kan voor producten. Hierdoor is het makkelijk te beheren.

Voor de asset manager zijn ook nieuwe API endpoints geïntroduceerd, zodat dit net als alle andere delen van het systeem via externe bronnen is te vullen.

De voordelen:

Data Quality Insights

Data kwaliteit verbeteren is het voornaamste doel van een PIM. Om dit nog beter te kunnen doen is er voor de enterprise editie Data Qality Insighs geïntroduceerd. Daarmee kun je in een dashboard zien wat de kwaliteit is van de (product)data. Zo kun je makkelijk delen identificeren die je aandacht nodig hebben om het kwaliteitsniveau omhoog te krijgen.

Met “quick actions” kan je de data verbeteren. Akeneo doet hiervoor zelf suggesties. Helaas niet beschikbaar voor de Nederlandse taal. Maar wel voor Engels, Frans, Duits en Spaans.

De voordelen:

Akeneo 4 een overzicht van nieuwe features - Aquive Media

Connections

Connections is een nieuwe feature voor alle zowel enterprise als de community editie. Het is de plek waarbij je alle koppelingen beheert. Je kan makkelijk nieuwe koppelingen maken en zien welke er al zijn.

Daarnaast is er een dashboard. En dit is een hele interessante feature. In het dashboard krijg je namelijk een overzicht van wat elke koppeling gedaan heeft wat betreft import en export. Bij ons laatste project (wat draait op Akeneo 3.2) was dit een pijnpunt. Er worden namelijk via de API veel producten aangemaakt en bijgewerkt. Echter is er geen enkele manier om in te zien wat er allemaal gebeurt.

Dit is dus een hele grote verbetering waarbij je per koppeling kan zien wat er achter de schermen gebeurt. Dit is voor optimalisatie of problemen achterhalen en oplossen echt een uitkomst. Alleen voor deze feature zou een upgrade al de moeite waard (kunnen) zijn.

De voordelen:

Franklin Insights

Wederom een feature exclusief voor de enterprise editie. Dit is een op AI gebaseerd systeem die automatisch suggesties doet om product data aan te vullen. Een echte usecase zou pas kunnen aantonen of dit goed werkt. Vaak is een eerste versie niet direct toepasbaar in de praktijk.

De voordelen:

Akeneo Import en export snelheid

Dat Magento traag is kan zijn weten velen inmiddels wel. Dat de Akeneo API traag is hebben we zelf moeten ondervinden. Bij vele tienduizenden producten kunnen sommige processen dagen duren. Gelukkig is Akeneo wel stabiel genoeg dat dat geen problemen oplevert. Met Akeneo versie 4 zijn er specifiek aanpassingen gedaan op de API import en export delen van het systeem. De snelheidswinst varieert van 1.5 tot 12 keer zo snel in vergelijking tot Akeneo 3.2.

In bepaalde gevallen zou dat betekenen dat een import of export proces tot wel dagen sneller zou kunnen zijn. Behoorlijk significant dus.

Conclusie

Wij gebruiken tot nu toe uitsluitend de community editie van Akeneo bij klanten. Ondanks dat de update naar versie 4 behoorlijk gericht is op de enterprise editie ben ik wel enthousiast over deze update. De nieuwe features die van toepassing zijn op de community editie zijn beide zeer waardevol. Afhankelijk van de impact van de update is het overwegen zeker waard.

Heb je advies nodig over Akeneo in combinatie met Magento? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Akif Gumussu
Over de auteur

Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)

11 juni 2020

Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.

Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.