21 augustus 2024
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
Iedere bezoeker die je website bezoekt is een potentiële klant. Het effectief omzetten van deze bezoekers in betalende klanten is niet altijd eenvoudig. Dit is waar Conversion Rate Optimization (CRO) om de hoek komt kijken. Voor Magento-webshops, met alle flexibiliteit en duizenden mogelijkheden voor verschillende functionaliteiten, is CRO een essentieel instrumenten om de efficiëntie van je webshop te verbeteren en je omzet te maximaliseren. In deze blog leggen we uit wat CRO is, hoe het werkt en welke strategieën je kunt kunt inzetten om je conversie te verbeteren.
Conversieoptimalisatie (CRO) is het proces van het verbeteren van je website om het percentage bezoekers dat een gewenste actie onderneemt te verhogen. Deze acties, ook wel conversies genoemd, kunnen variëren van het doen van een aankoop tot het invullen van een formulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Het doel van CRO is om de drempels weg te nemen die je bezoekers ervan weerhouden om deze acties te voltooien.
Voor Magento-webshops kan CRO betekenen dat je kleine veranderingen aanbrengt in de productpagina's, het checkout-proces vereenvoudigt, of de gebruikerservaring verbetert door het aanpassen van lay-outs en navigatie. Door deze optimalisaties te implementeren, kun je ervoor zorgen dat meer bezoekers hun weg vinden naar de uiteindelijke conversie.
Er zijn veel verschillende manieren om je conversie percentage voor jouw Magento webshop te verbeteren. In de ideale wereld doe je dit op basis van gedegen onderzoek.
Binnen ecommerce hebben we altijd veel data tot onze beschikking, doe hier dan ook je voordeel mee! Alhoewel het arbeidsintensief is om de juiste data te analyseren en hypotheses te testen, kan dit wel veel opleveren. Door het gedrag van jouw klanten en hun aankoopgeschiedenis te analyseren, kun je bijvoorbeeld relevante producten en promoties aanbevelen. Dit maakt de winkelervaring persoonlijker en aangenamer voor je klanten. Kwantitatief onderzoek verhoogt daarmee de kans op conversie en zorgt voor terugkerende klanten en loyaliteit.
Zowel binnen UX, CRO als Marketing worden heatmaps veelvuldig gebruikt om een visuele representatie te krijgen van hoe gebruikers met je website omgaan, waardoor je gebieden kunt identificeren die verbeterd kunnen worden. Kleurgradaties laten zien waar gebruikers het meest klikken, bewegen of betrokken zijn op je website.
Door te weten welke delen van een webpagina de meeste aandacht trekken, kun je weloverwogen ontwerpkeuzes maken en contentaanpassingen doorvoeren om de kans op conversies te vergroten.
Hotjar is hiervoor een veelzijdige tool die inzicht biedt in het gedrag van je websitebezoekers door middel van heatmaps, sessierecordings, en feedback polls en is makkelijk te gebruiken voor jouw Magento webshop!
Door effectieve personalisatiestrategieën toe te passen in je e-mailmarketingcampagnes, kun je specifieke berichten naar bepaalde klanten of klantgroepen sturen. Gepersonaliseerde e-mails maken het mogelijk om producten of diensten aan te bevelen op basis van de voorkeuren en gedragingen van de klant. Dit verhoogt de betrokkenheid en verbetert de kans op conversie.
Het optimaliseren van de productpagina's in Magento helpt de gebruikerservaring en kans op aankoop op je website aanzienlijk te vergroten. Hoogwaardige en consistente productafbeeldingen en informatieve content helpen klanten bij het nemen van weloverwogen aankoopbeslissingen. Het behouden van een evenwichtige pagina lay-out en het beperken van het aantal items per pagina is belangrijk om de exit-ratio te verminderen.
Door het beperken van het aantal items per pagina en het gebruik van beknopte productbeschrijvingen die de belangrijkste kenmerken benadrukken, maak je je productpagina's aantrekkelijker en eenvoudiger te navigeren voor bezoekers. Vergeet ook niet de kracht van social proof, zorg voor productreviews op je productpagina's om het vertrouwen van je klanten positief te beïnvloeden.
Het verbeteren van de functionaliteit en relevantie van de zoekmachine op je site zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat je zoekbalk goed zichtbaar is en nauwkeurige resultaten biedt. Een geoptimaliseerde zoekfunctionaliteit draagt bij aan Conversie Optimalisatie (CRO). Het is dé manier om je klanten sneller te laten vinden wat ze zoeken, zelfs als er eens een typefoutje gemaakt wordt. Het vergemakkelijken van de zoekervaring is enorm belangrijk! Natuurlijk is de integratie van Elastic Search in Magento al een hele verbetering, maar lees meer over alle mogelijkheden en verschillende modules voor zoekoptimalisatie in deze blog!
A/B testen is een methode binnen CRO waarbij je twee of meer varianten van een webpagina of een element op een pagina vergelijkt om te zien welke variant het beste presteert. Bij een A/B test worden bezoekers willekeurig verdeeld over de verschillende varianten. De prestaties van elke variant worden gemeten aan de hand van een specifieke metriek, zoals het conversiepercentage, om te bepalen welke versie het meest effectief is.
Voor een Magento-webshop kan een A/B test bijvoorbeeld inhouden dat je twee verschillende versies van een call-to-action (CTA) knop test op een productpagina. Variant A kan een blauwe knop met de tekst "Nu Kopen" zijn, terwijl variant B een rode knop met de tekst "Voeg toe aan winkelmandje" is. Door te meten welke knop vaker wordt aangeklikt, kun je beslissen welke versie beter is in het stimuleren van conversies.
Zorg ervoor dat je regelmatig controleert op gebroken links en codefouten op je website. Identificeer eventuele 404 fouten en los deze op. Wij komen dit nog te vaak tegen, binnen Magento webshops, links waarvan de pagina niet (meer) bestaat. Het oplossen van deze problemen zorgt voor een betere gebruikerservaring en helpt daarnaast je Magento webshop's SEO-ranking en tevreden klanten te behouden.
Het optimaliseren van het afrekenproces is cruciaal om winkelwagenverlaters te verminderen. Door de stappen tijdens het afrekenen te vereenvoudigen en overbodige invulvelden te verwijderen, verbeter je de afrekenervaring van klanten. Het doel is hier zo min mogelijk afleiding voor je klanten te creeëren, less is more! Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het bieden van gastcheckout-opties om het proces voor nieuwe klanten te stroomlijnen.
Magento biedt een breed scala aan extensies die de functionaliteit van je winkel kunnen verbeteren en specifieke aspecten van de conversiestrategie kunnen optimaliseren. Van het verbeteren van de snelheid van de website tot het stroomlijnen van het afrekenproces, er zijn plugins beschikbaar voor verschillende optimalisatiebehoeften. Magento-extensies helpen je een naadloze en gepersonaliseerde winkelervaring te bieden, waardoor de kans op conversies toeneemt. Benieuwd waaruit voor ons een solide Magento shop is opgebouwd? Bekijk hieronder de door ons gehanteerde basis in de vorm van onze 'preferred-stack' voor Magento of lees hier meer over waarom wij Hyvä aanbevelen voor Magento webshop
Het belang van CRO kan niet worden onderschat. Het helpt niet alleen om de gebruikerservaring te verbeteren, maar zal ook direct bijdragen aan hogere conversiepercentages en dus een hogere omzet. Dus neem CRO serieus, om zo ook betere resultaten te behalen voor jouw webshop! De succesvolste ecommerce spelers van Nederland zetten hier ook vol op in en niet zonder succes!
Bol.com Bol.com, maakt regelmatig gebruik van A/B testen om hun website te optimaliseren. Door voortdurend kleine wijzigingen te testen, zoals de positie van productaanbevelingen of het ontwerp van de “In winkelmandje” knop, hebben ze hun conversiepercentages aanzienlijk kunnen verhogen.
Coolblue Coolblue, bekend om hun uitstekende klantenservice en gebruiksvriendelijke website, gebruikt o.a. tools als Hotjar om inzicht te krijgen in het gedrag van hun klanten. Door bijvoorbeeld te analyseren waar klanten het vaakst afhaken tijdens het bestelproces, hebben ze hun checkout-pagina’s aangepast en vervolgens met A/B testen gevalideerd dat deze wijzigingen daadwerkelijk tot betere resultaten leidden.
Conversieoptimalisatie is dus cruciaal voor het succes van je Magento-webshop. Door continu te testen, te analyseren en te optimaliseren, kun je niet alleen de gebruikerservaring verbeteren, maar ook je omzet verhogen. Tools zoals Hotjar bieden je de mogelijkheid om diepgaand inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers en om weloverwogen beslissingen te nemen die je bedrijf vooruit helpen.
Of je nu net begint met CRO of al een ervaren speler bent, je kunt altijd meer doen ter optimalisatie, zelfs als je niet het budget hebt om te investeren in uitgebreide A/B testen en data-analyses kan bijvoorbeeld alleen al het toepassen van best practices een aanzienlijke impact hebben op je e-commerce prestaties.
Begin vandaag nog met het optimaliseren van je Magento-webshop en zie hoe kleine veranderingen grote resultaten kunnen opleveren. Wil je meer weten en ben je benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Plan hier vrijblijvend een kennismakingsgesprek in! Of neem contact met ons op voor het laten uitvoeren van een CRO check op basis van onze jarenlange ervaring en best practices.
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
21 augustus 2024
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.