01 november 2018
Door Akif Gumussu
Eigenaar Aquive Media & Full stack developer
Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.
We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.
In deze blog lees over hoe de module bijdraagt aan conversie verhoging in je webshop. Makkelijker vindbaar, nette SEO-vriendelijke URL’s en SEO-landingspagina’s op basis van filters binnen specifieke categorieën met onze maatwerk oplossing.
Hoe beter de navigatie van je e-commerce site, hoe sneller de bezoeker bij het relevante product uitkomt. Dit betekent sneller bezoekers helpen en sneller bezoekers laten converteren. Door de improved layered navigation module kan je gemakkelijk filteren tussen honderden producten. Daarnaast zorgt het voor nette SEO vriendelijke URLs. Echter moet je wel de filterkeuzes tot in een zekere maat beperken, laat niet te veel zien!
Met een navigatiemodule met vele functies kunt u de winkelervaring van klanten eenvoudig verbeteren. Hieronder een aantal van de voordelen.
Bekijk hier een demo van de module.
Waneer je een filter selecteert op een categoriepagina kan je unieke teksten tonen m.b.v. deze Layerd navigation module. Bijvoorbeeld als je bij de categorie heren filtert op broeken. Het probleem is dat wanneer je vervolgens in een andere categorie zoals dames filtert op broeken er dezelfde tekst wordt getoond. Dit moet per combinatie een unieke tekst zijn, ter behoeve van SEO. Daarnaast moet de tekst onderaan de categorie pagina geplaatst worden, zodat je de producten eerst ziet als je de pagina bezoekt.
Wij hebben hiervoor een maatwerk oplossing gebouwd binnen de bestaande module en kan je direct gebruiken in je webshop. Lees hier meer over deze maatwerk oplossing.
De standaard navigatie van Magento kan zorgen voor issues op SEO-gebied, zoals:
Deze issues zorgen ervoor dat je website wordt afgestraft, vanwege indexering van vele pagina’s die niet relevant zijn. Amasty Improved Layered Navigation kan deze problemen niet alleen oplossen, maar kan ook zorgen voor meer omzet. Verder in de blog bespreken we hoe dit werkt.
“Hoe beter de navigatie van je e-commerce site, hoe sneller de bezoeker bij het relevante product uitkomt. Dit betekent sneller bezoekers helpen en sneller bezoekers laten converteren.”
Maak je gebruik van infinite scrolling? Met de nieuwste AJAX-technologie zorgt de module ervoor dat filterresultaten worden getoond, zonder de pagina te herladen. Zo selecteren bezoekers veel gemakkelijker zoekfilter opties en wordt het winkelproces versnelt.
Dit heeft direct invloed op het conversiepercentage van je webshop. Een laadtijd boven de 3 seconden resulteert in 25% verlies in verkeer. Een vertraging van 1 seconde leidt zelfs tot 7% minder conversie, 11% minder pageviews en 16% lagere klanttevredenheid.
Wanneer bezoekers filters aan klikken, zorgt de module ervoor dat de gegenereerde URLs kort en sterk zijn voor SEO. In plaats van sportmaat.nl/adidas.html?brand=459 genereer je sportmaat.nl/adidas/voetbal. Het zorgt er zelfs voor dat de categorie er tussen uit wordt gehaald, waardoor je URL als volgt eruitziet sportmaat.nl/voetbal. Wil je dat filters niet indexeren? Met behulp van de module kies je ervoor om een NoIndex en NoFollow tags toe te voegen aan al je filter pagina’s.
“Een laadtijd boven de 3 seconden kan resulteren in 25% verlies in verkeer. Een vertraging van 1 seconde kan zelfs leiden tot 7% minder conversie, 11% minder pageviews en 16% lagere klanttevredenheid.”
Wanneer je specifieke landingspagina’s hebt gemaakt voor sterke categorieën, door content toe te voegen en unieke meta beschrijvingen te maken, kies je ervoor om deze wel te laten indexeren door Google. Voor pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd adviseren wij om deze niet te laten indexeren of volgen.
Canonicals geven de voorkeur aan bij de crawlers van Google, tussen (bijna) identieke of vergelijkbare pagina’s.
Omdat de canonical tag in staat is om link waarde te concentreren, is dit meestal de optimale oplossing voor dubbele content. Echter zijn canonicals geen “hard” signaal, zoals een 301-redirect. Crawlers kunnen canonicals negeren, vooral als ze zich realiseren dat de pagina’s die verwijzen naar een canonical niet genoeg overeenkomsten vertonen. Hierdoor kan het zijn dat pagina’s met een canonical naar een andere pagina alsnog worden weergegeven in de zoekresultaten.
“Canonicals zijn geen “hard” signaal, zoals een 301-redirect. Crawlers kunnen canonicals negeren, vooral als ze zich realiseren dat de pagina’s die verwijzen naar een canonical niet genoeg overeenkomsten vertonen.”
Voor paginering binnen categorieën maak je gebruik van de rel=’next’ en rel=’prev’ tags, om de relatie aan te geven tussen URLs. Zo geef je de crawlers van Google aan welke pagina’s bij elkaar horen, welke pagina moet worden geïndexeerd en voorkom je problemen met dubbele content.
Voor een langere tijd was er een discussie in de SEO-community, over hoe je paginering combineert met canonical links. Moet pagina 2 en dieper het archief in worden geïndexeerd? Het idee is dat de bezoekers naar de eerste pagina worden gestuurd, omdat deze het meestal het relevantste is.
Google is hier nu heel duidelijk over geweest: elke pagina binnen een gepagineerd archief moet verwijzen met een canonical naar zichzelf. Dus pagina 2 verwijst naar pagina 2.
In SEO-opzicht adviseren wij de bovenstaande instelling aan. Op deze manier is er altijd een canonical tag en de Rel=’next’ en rel=’prev’ opgenomen in de broncode. Dit gaat volledig automatisch en er zal geen handmatige handeling aan te pas komen.
Met de module kies je ervoor om via het hoofdmenu te landen op een gefilterde pagina met behulp van custom attributen. Dit hebben wij gedaan voor keeperswinkel.nl.
Hiervoor hebben wij per categorie een custom attribuut set gemaakt per categorie en deze vervolgens gelinkt in het hoofdmenu.
Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)
01 november 2018
Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.
Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.