Jan-Fokko Stuut

09 augustus 2023

Door Jan-Fokko Stuut

E-commerce specialist & UX designer

Magento vs Shopify; wat moet ik kiezen?

Als doorgewinterde e-commerce specialisten met meer dan een decennium aan ervaring in het bouwen van webshops voor het MKB-segment, begrijpen wij als geen ander de uitdagingen waarmee ondernemers te maken hebben bij het kiezen van de juiste CRM-oplossing. In het verleden hebben we al eens de vergelijking gemaakt tussen Magento en Woocommerce. Op dit moment is Shopify na Woocommerce qua volume de grootste aanbieder in Nederland. Dus de hoogste  tijd voor een analyse en vergelijking!

Magento vs Shopify

Per Q3 2023 zijn er namelijk 30.008 webshops in Nederland die op Shopify draaien, versus 8.319 op Magento (cijfers via storeleads.app*). Echter, volume zegt niet alles: daarom gaan we de voor- en nadelen van beide platformen (Magento vs Shopify) bespreken en doen we aanbevelingen voor welk type bedrijf welk CRM het meest geschikt is.Shopify vs Magento

Shopify: Eenvoud en toegankelijkheid

Voordelen

  1. Eenvoudige setup - Shopify blinkt uit in gebruiksgemak en snelle installatie. Zelfs zonder diepgaande technische kennis kun je snel aan de slag.
  2. Beheerde hosting - Shopify verzorgt hosting en technisch onderhoud, waardoor je je kunt concentreren op het runnen van je bedrijf zonder je zorgen te maken over de infrastructuur.
  3. App-store - De Shopify App Store biedt een overvloed aan plug-and-play oplossingen om extra functionaliteit toe te voegen aan je webshop.
  4. Transactiegemak - Met de geïntegreerde betalingsgateway Shopify Payments, kun je de meest gangbare betaalmogelijkheden aanbieden met variabele fees.

Nadelen

  1. Minder aanpassingsmogelijkheden - Hoewel Shopify veel verschillende thema’s biedt, waaronder 8 gratis thema’s,  is het platform over het algemeen minder aan je wensen aan te passen dan dat van Magento. Dit kan beperkingen opleggen aan bedrijven met unieke behoeften.
  2. Transactionele kosten - Shopify brengt transactiekosten in rekening voor betalingen via externe gateways, op dit moment 2% en 3% per transactie. Afhankelijk van de volumes kan dit aardig in de papieren lopen. Iets om rekening mee te houden.
  3. Schaalbaarheid op de lange termijn - Terwijl Shopify goed schaalbaar is voor de meeste bedrijven, kunnen grotere ondernemingen met unieke behoeften mogelijk tegen grenzen aanlopen.
  4. Grenzen aan integratiemogelijkheden - Met Shopify als CRM is het moeilijker of soms onmogelijk om complexere maatwerkoplossingen te implementeren in vergelijking met Magento.

Voor welke bedrijven is Shopify geschikt?

Shopify is ideaal voor kleine tot middelgrote bedrijven die snel en zonder technische complicaties een webshop willen opzetten. Als je bedrijf een eenvoudiger productaanbod heeft en minder complexe vereisten, is Shopify een hele goede keuze.

Magento: Flexibiliteit en maatwerk

Voordelen

  1. Volledige controle - Magento biedt een hoog niveau van aanpasbaarheid en controle, waardoor het ideaal is voor bedrijven die complexe e-commerce behoeften hebben en op zoek zijn naar een op maat gemaakte oplossing.
  2. Schaalbaarheid - Met Magento kun je gemakkelijk groeien naarmate je bedrijf uitbreidt. Het platform kan worden aangepast aan de veranderende behoeften van je onderneming en heeft geen limiet ten aanzien van het aantal producten.
  3. Geavanceerde functionaliteit - Magento biedt uitgebreide functies, zoals meertalige ondersteuning, multi-store mogelijkheden en geavanceerde productconfiguratie
  4. Vrijheid in design - Magento geeft je de mogelijkheid een design helemaal aan te passen aan jouw wensen. Zelfs een standaard template kun je al helemaal ombouwen naar een webshop die perfect aansluit bij de ‘look en feel’ van jouw bedrijf en product.

Nadelen

  1. Complexiteit - Vanwege de hoge mate van aanpasbaarheid kan Magento complexer zijn om op te zetten en te beheren. Dus een steilere leercurve voor je medewerkers en vraagt daarnaast in de basis om wat meer technische knowhow. Dit kun je natuurlijk uitbesteden ;-)
  2. Support - In de open source versie van Magento wordt geen ondersteuning geboden vanuit Magento zelf. In de duurdere ‘commerce’ versie wel. Gebruik je de ‘open source’ versie en loop je onverhoopt tegen problemen aan: dan ben je aangewezen op externe support van een professional. 
  3. Hosting – Magento is een zwaar CMS en vraagt daarom meer van je hosting dan een reguliere website of een kleine webshop in Shopify of Woocommerce. Kies daarom altijd voor een hostingpakket dat hierop aansluit, wij adviseren Hypernode. Besef daarbij wel dat de kosten van zo’n groter pakket logischerwijs vaak ook hoger liggen.     
  4. Up to date houden! - Aangezien Magento een populair en open-source platform is, kan het een doelwit zijn voor hackers. Het niet up-to-date houden van de beveiliging, d.m.v. beschikbare upgrades en patches, kan gevoelige klantgegevens en bedrijfsinformatie in gevaar brengen. Daarom adviseren wij onze klanten standaard hun shop te laten upgraden bij een nieuwe release.

Voor welke bedrijven is Magento geschikt?

Magento is ideaal voor middelgrote tot grote bedrijven  met unieke e-commerce behoeften, die de mogelijkheid hebben om te investeren in ontwikkeling en onderhoud. Als jouw bedrijf een complex productaanbod heeft, meerdere winkels beheert, op maat gemaakte functionaliteit vereist of integraties met andere systemen gewenst is, dan zal Magento de beste keuze zijn.

Conclusie: De juiste keuze voor jouw bedrijf

Bij het vergelijken van Magento en Shopify is het belangrijk om te beoordelen welke functionaliteiten en aanpassingsmogelijkheden jouw bedrijf nodig heeft. Als je op zoek bent naar volledige controle, aanpasbaarheid en bereid bent om te investeren in ontwikkeling en onderhoud, dan is Magento waarschijnlijk de beste keuze. Aan de andere kant, als je snel en zonder technisch gedoe wilt starten, en bereid bent om enige mate van flexibiliteit op te offeren, is Shopify een meer geschikte optie.

Bij Aquive Media, staan we altijd klaar om je te helpen bij het maken van de juiste CRM-keuze op basis van jouw specifieke bedrijfsbehoeften. Neem gerust contact met ons op voor meer advies en begeleiding bij het opzetten van een succesvolle webshop die aan al je verwachtingen voldoet!



Jan-Fokko Stuut
Over de auteur

Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)

09 augustus 2023

Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.