29 mei 2024
Door Jan-Fokko Stuut
E-commerce specialist & UX designer
In onze vorige blogpost hebben we ingezoomd op de verschillende must have zoekfunctionaliteiten voor jouw webshop. Nu is dit maar een klein deel van de volledige User Experience (UX). Daarom gaan we vandaag weer even een stap terug, om te kijken hoe je de beste algehele gebruikerservaring (UX) voor jouw webshop creëert. Wat zijn de principes waar je rekening mee moet houden en hoe vertalen deze zich naar de praktijk?
Om ervoor te zorgen dat we het over dezelfde dingen hebben nog even in het kort, wat wij met UX bedoelen. We gaan hier niet in op wat het beste design is, waar de CTA buttons komen te staan, of je beter een toggle button of dropdown kunt gebruiken.
Nee, als we over UX praten gaan we in op de interactie van jouw klanten met je webshop. Dus hoe verbeteren we de algehele gebruikerservaring, hoe navigeren jouw klanten door je shop, vinden ze wat ze zoeken en hoe kun je de route van de homepage of productpage naar een succesvolle aankoop optimaliseren?
Uiteindelijk bezoekt iedere gebruiker jouw website met een doel, aan jou de taak om ze het zo makkelijk mogelijk te maken om dit doel te bereiken!
Voor een goed converterende e-commerce website hebben we een aantal UX principes toegespitst op het doel van de gebruiker, in dit geval het doen van een aankoop. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat het aankoopproces gestroomlijnd is, en de algehele ervaring gebruiksvriendelijk, snel en bevredigend is. Dus welke UX principes zorgen dan voor een hogere conversieratio?
Naast de principes die we hierboven hebben besproken, zijn er door de evolutie van technologie ook altijd weer nieuwe trends te ontdekken voor e-commerce. Hieronder hebben we een aantal van de huidige UX trends voor je verzameld. Misschien iets om rekening mee te houden met het doorontwikkelen van jouw webshop?
Het bieden van een persoonlijke winkelervaring blijft zich verder doorontwikkelen. Gestuwd door continue innovatie in data-analyse, machine learning en kunstmatige intelligentie. Personalisatie is een strategisch agendapunt geworden en gaat veel verder dan alleen een persoonlijke aanhef in een nieuwsbrief. De sleutel ligt in de data en zelfs in een tijd waar ook privacy een belangrijk thema is, blijkt dat klanten bereid zijn hun gegevens in te wisselen voor een hyper-persoonlijke shopervaring.
Iedereen houdt toch van een spelletje? Met gamification in e-commerce moet je denken aan het toevoegen van spelelementen om de betrokkenheid en ‘brand-loyalty’ te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn beloningssystemen, zoals punten voor aankopen en het delen op socials voor speciale kortingen of het ontgrendelen van exclusieve producten. Maar ook het aanbieden van interactieve uitdagingen, verborgen items, visuele progressie om herhaalbezoeken en aankopen te stimuleren vallen onder deze trend.
Een beetje in het verlengde hiervan; social commerce. Hierbij gaat het niet alleen over productmarketing, maar zie je dat er complete winkelervaringen worden geboden binnen een social-media ecosysteem. Dit stelt je in staat om een breder publiek te bereiken. Social commerce heeft als doel meer betrokkenheid bij een product te genereren, waarbij gebruikers ervaringen delen en discussies aangaan binnen hun sociale netwerken. Hierbij speelt User Generated Content (USG), zoals recensies en video’s van gebruikers een belangrijke rol.
Eigenlijk een terugkerende trend. Jaren geleden al eens opgemerkt maar nu lijkt het toch weer een vlucht te nemen met de groei van toegankelijke AI oplossingen die voice commands nu een stuk makkelijker en verfijnder maken. Voice-activated shopping biedt nu een veel betere gebruikerservaring met behulp van AI, klanten kunnen makkelijker navigeren en aankopen doen met spraakcommando’s. Hiermee wordt e-commerce nog toegankelijker!
Zoals je hebt kunnen lezen is het met UX dus de kunst om niet vanuit je product, maar juist vanuit de gebruiker of je klant te denken. Welke waarde voeg jij toe voor je klant en hoe zorg je dat je deze een gebruikerservaring biedt die een aankoop vergemakkelijkt en beter nog ervoor zorgt dat hij/zij jouw product promoot? En met bovengenoemde trends lijken de ontwikkelingen en mogelijkheden hiervoor de komende jaren alleen maar verder toe te nemen.
Wil je eens met ons sparren over de mogelijkheden of eens een UX-check van jouw webshop door ons laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op of plan hier direct een afspraak in voor een kennismaking. We helpen je graag verder!
Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)
29 mei 2024
Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.