Jan-Fokko Stuut

29 mei 2024

Door Jan-Fokko Stuut

E-commerce specialist & UX designer

UX voor e-commerce; verhoog zo je conversiepercentage!

In onze vorige blogpost hebben we ingezoomd op de verschillende must have zoekfunctionaliteiten voor jouw webshop. Nu is dit maar een klein deel van de volledige User Experience (UX). Daarom gaan we vandaag weer even een stap terug, om te kijken hoe je de beste algehele gebruikerservaring (UX) voor jouw webshop creëert. Wat zijn de principes waar je rekening mee moet houden en hoe vertalen deze zich naar de praktijk?

UX, nog één keer uitgelegd, hoe zit het ook alweer?

Om ervoor te zorgen dat we het over dezelfde dingen hebben nog even in het kort, wat wij met UX bedoelen. We gaan hier niet in op wat het beste design is, waar de CTA buttons komen te staan, of je beter een toggle button of dropdown kunt gebruiken.

Nee, als we over UX praten gaan we in op de interactie van jouw klanten met je webshop. Dus hoe verbeteren we de algehele gebruikerservaring, hoe navigeren jouw klanten door je shop, vinden ze wat ze zoeken en hoe kun je de route van de homepage of productpage naar een succesvolle aankoop optimaliseren? 

Uiteindelijk bezoekt iedere gebruiker jouw website met een doel, aan jou de taak om ze het zo makkelijk mogelijk te maken om dit doel te bereiken!UX voor conversie optimalisatie

Deze UX design richtlijnen zorgen voor een goede conversie:

Voor een goed converterende e-commerce website hebben we een aantal UX principes toegespitst op het doel van de gebruiker, in dit geval het doen van een aankoop. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat het aankoopproces gestroomlijnd is, en de algehele ervaring gebruiksvriendelijk, snel en bevredigend is. Dus welke UX principes zorgen dan voor een hogere conversieratio?

  1. Prioriteer altijd functionaliteit! - Jouw klanten bezoeken jouw website met een doel! Zorg ervoor dat dit doel makkelijk bereikt kan worden. Verplaats je dus in je klant en de reden dat ze jouw website bezoeken. Functionaliteit ondersteund de gebruikersdoelen en daarmee klanttevredenheid en als gevolg daarvan jouw omzet.
  2. Eenvoud en duidelijkheid - ‘Less is more’. Zorg ervoor dat je website intuïtief en gemakkelijk te navigeren is. Dus gebruik overal breadcrumbs, zorg dat het duidelijk is voor een klant waar hij zich bevindt in het betaalproces, en minimaliseer het aantal stappen die nodig zijn om een doel te bereiken. Doe geen aannames, maar test dit ook. Vraag eens een kennis of beter nog een klant een bepaald product op je site op te zoeken en in het winkelmandje te doen. Observeer en maak notities waar ze tegenaan lopen in het aankoopproces.
  3. Snelheid - Snelle laadtijden zijn cruciaal in e-commerce. Duurt het te lang, dan frustreer je je klanten en verhoogt je bouncerate en het aantal verloren aankopen. Heb je een Magento webshop, kijk eens naar je Google Core Webvitals score, wij kunnen je helpen die te verbeteren! Want ook google hecht veel waarde aan snelle websites, en geeft deze de voorkeur in de Google ranking.
  4. Vertrouwen - Naast de gebruiksvriendelijkheid van je website is het van belang dat jouw klanten vertrouwen hebben in jouw bedrijf en producten die je aanbiedt. Zorg dus voor social proof in de vorm van reviews van andere klanten en maak het mogelijk hier ook beeldmateriaal in op te nemen. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden! Daarnaast is het hebben van een goed retourbeleid en garantie van belang, maak hierbij gebruik van keurmerken als mogelijk.
  5. Content is leidend - Klanten kopen omdat ze overtuigd zijn van de inhoud, niet alleen omdat je website er leuk uitziet. Ja, zelfs als designer moet ik toegeven dat de inhoud op orde moet zijn voor een effectief en goed design. Dus wat is je boodschap, welk gevoel moeten je klanten hebben bij het bezoeken van je website en zorg in het algemeen dat je copy op orde is.
  6. Urgentie en schaarste - Denk hierbij aan het tonen van een beperkte voorraad of een tijdelijke aanbieding die je klanten helpt in het maken van een aankoopbeslissing. Wees daarbij transparant en duidelijk in je pricing, als klant wil ik weten wat ik betaal en hoeveel ik bespaar als ik gebruik maak van een aanbieding!
  7. Maak het visueel - Zorg voor hoogwaardige productafbeeldingen en video’s. Vanuit meerdere hoeken en ook hoe een product zich verhoudt tot iets anders. Bijvoorbeeld als formaat niet direct duidelijk is uit een geïsoleerde productafbeelding.
  8. Mobiel apart - Zie mobiel design als een aparte tak van sport en zorg dat je de UX hiervan dus ook als een op zichzelf staand project oppakt. Een goede desktop website is niet automatisch ook een goed converterende website op mobiel. Zoals je weet wordt er meer en meer mobiel geshopt, dus het belang van een goede mobiele gebruikerservaring is groter dan ooit! 

UX design trends in e-commerce

Naast de principes die we hierboven hebben besproken, zijn er door de evolutie van technologie ook altijd weer nieuwe trends te ontdekken voor e-commerce. Hieronder hebben we een aantal van de huidige UX trends voor je verzameld. Misschien iets om rekening mee te houden met het doorontwikkelen van jouw webshop?

Hyper personalisatie 

Het bieden van een persoonlijke winkelervaring blijft zich verder doorontwikkelen. Gestuwd door continue innovatie in data-analyse, machine learning en kunstmatige intelligentie. Personalisatie is een strategisch agendapunt geworden en gaat veel verder dan alleen een persoonlijke aanhef in een nieuwsbrief. De sleutel ligt in de data en zelfs in een tijd waar ook privacy een belangrijk thema is, blijkt dat klanten bereid zijn hun gegevens in te wisselen voor een hyper-persoonlijke shopervaring.

Gamification

Iedereen houdt toch van een spelletje? Met gamification in e-commerce moet je denken aan het toevoegen van spelelementen om de betrokkenheid en ‘brand-loyalty’ te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn beloningssystemen, zoals punten voor aankopen en het delen op socials voor speciale kortingen of het ontgrendelen van exclusieve producten. Maar ook het aanbieden van interactieve uitdagingen, verborgen items, visuele progressie om herhaalbezoeken en aankopen te stimuleren vallen onder deze trend.

Social commerce

Een beetje in het verlengde hiervan; social commerce. Hierbij gaat het niet alleen over productmarketing, maar zie je dat er complete winkelervaringen worden geboden binnen een social-media ecosysteem. Dit stelt je in staat om een breder publiek te bereiken. Social commerce heeft als doel meer betrokkenheid bij een product te genereren, waarbij gebruikers ervaringen delen en discussies aangaan binnen hun sociale netwerken. Hierbij speelt User Generated Content (USG), zoals recensies en video’s van gebruikers een belangrijke rol.

Voice shopping

Eigenlijk een terugkerende trend. Jaren geleden al eens opgemerkt maar nu lijkt het toch weer een vlucht te nemen met de groei van toegankelijke AI oplossingen die voice commands nu een stuk makkelijker en verfijnder maken. Voice-activated shopping biedt nu een veel betere gebruikerservaring met behulp van AI, klanten kunnen makkelijker navigeren en aankopen doen met spraakcommando’s. Hiermee wordt e-commerce nog toegankelijker!

Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen is het met UX dus de kunst om niet vanuit je product, maar juist vanuit de gebruiker of je klant te denken. Welke waarde voeg jij toe voor je klant en hoe zorg je dat je deze een gebruikerservaring biedt die een aankoop vergemakkelijkt en beter nog ervoor zorgt dat hij/zij jouw product promoot? En met bovengenoemde trends lijken de ontwikkelingen en mogelijkheden hiervoor de komende jaren alleen maar verder toe te nemen. 

Wil je eens met ons sparren over de mogelijkheden of eens een UX-check van jouw webshop door ons laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op of plan hier direct een afspraak in voor een kennismaking. We helpen je graag verder!

Jan-Fokko Stuut
Over de auteur

Jan-Fokko Stuut (E-commerce specialist & UX designer)

29 mei 2024

Jan-Fokko Stuut, sinds 2018 gecertificeerd Scrum Master en Product Owner, daarnaast UX designer met een oog voor positieve en efficiënte gebruikservaring. Met een blik van buiten geeft hij waardevolle inzichten en past hij zijn kennis en ervaring toe op de wereld van e-commerce.