18 maart 2021
Door Akif Gumussu
Eigenaar Aquive Media & Full stack developer
Web technologie evolueert erg snel. De inhoud van dit artikel kan daarom sindsdien niet meer actueel, irrelevant, verouderd of zelfs foutief zijn.
We laten dit artikel online staan als archief. Daarnaast hechten we waarde aan transparantie en de evolutie van kennis en technologie. We raden je aan om altijd recentere bronnen te raadplegen of om vrijblijvend contact met ons op te nemen voor de laatste updates en adviezen.
Wanneer je een webshop hebt, weet je waarschijnlijk het belang van goede SEO. Je wilt namelijk dat gebruikers die op Google zoeken naar jouw dienst of product jouw weten te vinden. Een goede positie op de eerste pagina van Google speelt hierin een cruciale rol. Maar SEO is niet altijd eenvoudig – zeker niet als je concurrentie hoog is. Om je op de goede weg te helpen, hebben we hieronder 8 praktische en toepasbare tips voor je op een rijtje gezet.
“De meest voor de hand liggende “lekken” zijn missende security patches die zijn misbruikt. Over het belang daarvan hebben we al eerder eens geschreven in het artikel Magento security Patches.”
Een goede eerste stap bij het vindbaar maken van je webshop in de zoekmachines is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, ook wel een ‘keyword onderzoek’ genoemd. In zo’n onderzoek bepaal je welke zoekwoorden voor jouw business interessant zijn en wat het zoekvolume en de concurrentie is op deze zoekwoorden. Om dit uit te zoeken bestaan er een aantal gratis tools zoals Google Keyword Planner, maar ook betaalde, meer geavanceerde software zoals Ahrefs. Kom je hier zelf niet uit, schakel dan de hulp in van een SEO-specialist.
Nu je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, ga je tekst (content) schrijven specifiek voor deze zoekwoorden. Een goede SEO tekst voor een webshop focust op één zoekwoord, heeft minstens 300 woorden tekst en heeft een goede structuur met de titel als H1 en de koppen van de alinea’s als H2. Ook de ‘keyword density’ van de tekst is belangrijk om te scoren in de resultaten: het keyword moet afhankelijk van de lengte van de tekst vaak genoeg genoemd worden.
Al sinds 2010 is ‘sitespeed’, oftewel de snelheid van je website, een belangrijke rankingfactor voor Google. Door je website technisch goed in te richten en de juiste plug-ins te gebruiken, voorkom je dat je website traag wordt. Meer weten over het verbeteren van de snelheid van je webshop? Bekijk dan ook eens deze blog met tips om de snelheid van je webshop te verbeteren.
De kans is groot dat het merendeel van jouw webshopbezoekers de shop op een smartphone of tablet bekijkt. Google houdt hier rekening mee door websites die geschikt zijn gemaakt voor smartphone en tablet (responsive) hoger in de resultaten te tonen. Extra belangrijk dus om jouw webshop geschikt te maken voor deze apparaten. Dit komt niet alleen de gebruikerservaring ten goede, maar dus ook je positie in de zoekmachine. Ben je benieuwd of jouw webshop responsive is? We checken het graag voor je.
Hoe meer autoriteit je webshop heeft hoe hoger deze zal scoren in de zoekmachines. Autoriteit wordt op verschillende manieren gemeten, maar de belangrijkste factor hierin is het aantal ‘backlinks’ dat je van andere websites ontvangt. Hoe meer andere sites naar jou verwijzen, hoe belangrijker Google jou vindt. Daarbij geldt aanvullend dat hoe meer autoriteit de website heeft die naar jou verwijst, hoe sterker de link. Autoriteit wordt bijvoorbeeld gemeten in DA (domain authority) of DR (domain rating).
Afbeeldingen zijn vaak het ondergeschoven kindje als het op webshop SEO aankomt. En dat terwijl afbeeldingen wel degelijk van belang zijn voor goede vindbaarheid, zeker als je producten verkoopt in je webshop. Twee zaken zijn van groot belang bij het optimaliseren van je foto’s. Zorg er allereerst voor dat je foto’s niet onnodig zwaar zijn (in resolutie) en dat de naam van de foto (in te stellen in de alt-tags) overeenkomt met het zoekwoord van de pagina.
Je wit het Google zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw webshop te vinden. Maak je URL’s daarom niet onnodig lang en plaats het keyword van de pagina in de URL. Op deze manier weet Google precies wat er op de pagina te vinden is. Daarnaast zijn korte en overzichtelijke URL’s een stuk gebruiksvriendelijker voor je bezoekers.
Wanneer je één of meerdere van de bovenstaande tips toepast, wil je graag weten of je aanpassingen effect hebben op je resultaten. Webshop SEO is helaas geen exacte wetenschap, dus het goed blijven monitoren van je posities is van cruciaal belang. Op deze manier krijg je inzicht in wat werkt en kun je bijsturen wanneer nodig.
Heb je nog vragen aan de hand van deze blog of ben je benieuwd of jouw Magento webshop SEO-proof is, neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.
Akif Gumussu (Eigenaar Aquive Media & Full stack developer)
18 maart 2021
Met meer dan 15 jaar ervaring in de e-commerce sector is Akif een ervaren E-commerce expert. Begonnen in 2007 tijdens zijn studie en sindsdien heeft zijn vaardigheden verfijnd en uitgebreid.
Hij heeft de uitdagingen van het runnen van een webshop persoonlijk ervaren. Deze hands-on ervaring geeft hem een uniek inzicht in de praktische pijnpunten van e-commerce ondernemers.